לתרומות לחץ כאן

ההבדל בין ברכה שאינה צריכה לברכה לבטלה

לכבוד הרבנים שלום רב. ברצוני לשאול האם יש הבדל בין ברכה לבטלה ובין ברכה שאינה צריכה.

תשובה:

שלום רב

אלו הם שני ענינים שונים לגמרי: ברכה לבטלה הוא כאשר אדם מברך ללא כל חיוב, מברך על תקיעת שופר בחנוכה או שהכל נהיה בדברו כשהוא לא אוכל או שותה דבר…. ברכה שאינה צריכה, פירושה שאדם גורם לעצמו חיוב שהיה יכול להמנע ממנו בנקל, וכגון שהוא יודע שישתה עוד מעט, ואעפ"כ הוא מברך ברכה אחרונה, דבר שיגרום לו לברך שנית ברכה ראשונה כשיבוא לשתות. על עצם גדרו של איסור זה אחרונים מדברי הרמב"ם בהל' שבועות שהאיסור הוא דאורייתא, אף שהוא בירך ברכה נכונה וטובה, אלא שהיה מוטל עליו למנוע עצמו מלהגיע לידי צורך זה. ולדעתו הזכרת שם שמים לבטלה שלא בברכה, אינה אסורה מהתורה אלא מדברי חכמים. אלא שלדעת התוס', כיון שיש לכך משמעות של ברכה האיסור הוא רק מדרבנן, ולדעת ההיפך הוא הנכון, הזכרת שם שמים שלא בברכה היא שאמורה באיסור של לא תשא, ואילו בברכה הוא מדרבנן. כמבואר בהרחבה בשו"ת רבי עקיבא איגר מהדו"ק סי' כה. וראה בס' ברכת יעקב (לי"ח סופר שהרחיב הרבה את היריעה בענין זה, וצידד להוכיח מכמה מקומות שגם הרמב"ם מודה בענין זה לתוס', וע"ע בדברי הפוסקים על שו"ע או"ח סי' סז, בטעם הדין שספק ברכות להקל, האם הוא משום שספק דרבנן להקל וברכות הן מדרבנן, או משום שיש כאן ספק דאורייתא, שלא יבוא לידי הזכרת שם השם לבטלה, ונדון זה כמובן תלוי במחלוקת הנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל