לתרומות לחץ כאן

בעל מלאכה שקנה עבור בעל הבית וקיבל הנחה

בעל מלאכה שסיכם עם העל הבית שעל העבודה הוא לוקח מחיר מסויים לפי שעה לא כולל חומרים והחומרים יהיו על חשבון בעל הבית וכשנגש בעל המלאכה לחנות בגלל שהוא לקוח קבוע קיבל הנחה על החומרים שקנה האם בעל המלאכה יכול לגבות מבעל הבית הבית את המחיר הרגיל של החומרים הנקנים בחנות או שהוא יכול לגבות ממנו רק כמה שהוא שילם עליהם.

תשובה:

שלום רב,

אני מניח שכוונת בעל המלאכה ובעל הבית, עבודה + חומרים, אינו שבעל המלאכה נעשה שליח של בעה"ב לרכוש את החומרים. אלא כוונתם שבכך הוא מתמחר את העבודה. לכן אם מצקת מהחומרים היה אצלו בבית עוד לפני שהוא רכש אותם, בודאי יגבה (ימכור) אותם לבעה"ב. כמו כן אם זה יאבד לפני שהגיע לאתר, בעל המלאכה ישא בנזק.

לכן ודאי שהוא יכול לגבות מחיר מלא.

מקורות:

בסי' קפג הובא מחלוקת בין רש"י והרי"ף בשליח שקנה עבור המשלח וקיבל השליח הנחה דווקא בגלל שהוא מכיר את המוכר וכד'. האם ההנחה שייכת למשלח או לשליח. לדעת רש"י זה שייך לשליח כיון שנאמר בפירוש ע"י המוכר שהוא נותן את זה דווקא לשליח. ואולם לדעת הרי"ף ההנחה מתחלקת ביניהם. משום שללא מעות המשלח השליח לא היה מקבל כלום. אולם כאמור, זה רק באופן שהוא שליח של בעה"ב לקנות. אבל במקרה האמור, זה נראה יותר בסוג של תמחור העבודה, ובעצם בעל המלאכה קונה ומוכר לבעה"ב במחיר השוק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל