לתרומות לחץ כאן

כתובה שכתבו בשם האישה בן וכו' במקום בת וכו'

כתבו בכתובה בשם האשה בן תחת בת. הכתובה כשרה לכתחלה? בדיעבד?

תשובה:

שלום רב,

לכאורה נראה כי אם שם האב הוא משה, יעקב, דוד, וכד' ודאי שהכתובה פסולה. שכן זה נראה כאילו כתבו רחל בן יעקב, כלומר, למשפחת בן יעקב. אולם אם קוראים לו זלמן וכד' שקשה יותר לומר שזה שם משפחה, ויותר נראה שהוא טעות דמוכח, לכאורה נראה שזה כשר. שכן טעות דמוכח בשאר שטרות (לא בגט) השטר כשר, אם לא שזה בשמות עצמם או בסכום של השטר. אבל לכתחילה כדאי לכתוב כתובה חדשה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אדם שיביא כזה שטר חוב כלפי אדם מסוים האם יפסלו את זה או שכל אחד מבין שזה טעות סופר ובפרט במקרה הזה של כתובה שהכל יודעים על מה מדובר לכאורה שטר כתובה הוא בדיוק כשטר חוב

  2. אכן כתובה דינה כשטר חוב. אם בשטר חוב יהיה כתוב שראובן חייב לרחל בן יעקב כסף, לכאורה אם הוא יכחיש היא לא תוכל לתבוע, שכן הוא יאמר שהכוונה היא לרחל ששם משפחתה בן יעקב. ראה בסי' מט שני יוסף בן שמעון הגרים בעיר אחת, אחד מהם יכול לההוציא שטר חוב על אחרים, בגלל שהעובדה שהוא מחזיק את השטר מוכיח שהוא היוסף בן שמעון שהלווה את הכסף. אולם אם זה נראה כשם משפחה, לכאורה יש מקום לטעון שזו אינה בעלת החוב.
    מה שכתבת שברור שזו שטר הכתובה שלה. אכן אתה אולי צודק, אבל בכל טעות בכתובה אתה יכול לומר זאת. אלא שכנראה האישה נחה דעתה רק כששטר הכתובה תקף לגמרי.

  3. דבר מרוחק מאוד שיאמרו ששמה האחרון היא בן יעקב דכו"ע ידעי שכותבין שמות האב בכתובה אני מבין מתוך דבריכם שרק לחומרא יש לעשות כן אבל וודאי אי אפשר לפסול הכתובה

  4. אם כותבים שם משפחה בכתובה, אתה צודק. אולם אם לא כותבים לכאורה מדוע שזה לא יראה כשם שמשפחה. הרי כך היו חושבים גם בשאר שטרות. ואולי היום שאלו שכותבים שם משפחה כותבים למשפחת וכו' אז זה יראה כטעות של הסופר, וממילא אינו פוסל את הכתובה. אבל כדאי במקרה כזה כדאי בכל זאת לכתוב כתובה חדשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל