לתרומות לחץ כאן

קנה עליה + ברכה מסויימת, וקיבל רק את העליה

שלום לרב

רציתי לדעת מה הדין אדם נדר ביום כיפור לעליה מסוימת וברכה מסוימת ובסוף נימצא שאין את הברכה אלה רק העליה וזה קרה אחרי העליה האם חייב לשלם את הנדר?
2 במקום שאין ערוב האם מותר להוציא אוכלים מהבית לסוכה ועם כן האם זה בגלל מצות סוכה? תודה מראש!

תשובה:

מועדים לשמחה.

א. אני מבין ששאלתך באדם שקנה עליה לתורה + ברכה מסוימת, ובסופו של דבר יכלו לספק לו רק את העליה. כלומר, המחיר נקבע על שניהם ביחד, ולא על כל דבר בנפרד. [אם השאלה היא אחרת אנא פרט יותר].

זו שאלה קשה, אני לא יודע מה לומר. מצד אחד קנית עליה וקיבלת אותה אלא שלא ברור עתה כמה אתה צריך לשלם עליה.

בשו"ת מהרשד"ם יש מקרה שאדם קנה בית וחצר, במחיר שנקבע. אח"כ התברר שלא ניתן למכור את החצר מסיבה כשלהי. ועלתה השאלה האם אפשר להעריך את מחיר הבית ולהמשיך את הרכישה עפ"י ההערכה שיקבע. ותשובתו היתה שלא ניתן לעשות זאת. מאחר שהמחיר נקבע על שניהם, לעולם לא ניתן לקבוע מחיר אחר ללא הסכמה מחודשת של שני הצדדים. "קציצה" (קביעת המחיר) הוא חלק חשוב ביתר בעיסקה, ולא ניתן לקבוע אותה עפ"י הערכת שמאי.

אמנם, במקרה שלך, שכבר קיבלת את העליה, היה ראוי לומר, כי מאחר שאין קציצה והעיסקה בטלה. עליך לשלם רק על מה שקיבלת לפי המחיר בשוק. (בשונה מהמקרה של המהרשד"ם שזה מכירה שניתן לבטל אותה). אבל אין שום מחיר לעליה לתורה. הכל נקבע בהתאם למציעים, כך שאיני יודע כמה עליך לשלם.

ב. חס ושלום, אם אין עירוב, אסור לטלטל, נקודה. מצוות סוכה אינה מתירה טילטול. שכן טילטול במקרה כזה הוא איסור דאורייתא! ומצוות סוכה אפילו אם אין אפשרות לקיים אותה בצורה אחרת לא היתה דוחה שבת. בחג הראשון שאינו בשבת מותר לטלטל גם ללא עירוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלוםם לרבנים רציתי להבין אז האם הינו צריכים לבטל את שלושת הסעודות או לאכול בבית? ועוד למה טילטול כזה זה איסור דאוריתא? ועם אני יוכיח את הורי בדרכי נועם ויודע שלא יקשיבו האם מותר לי להנות ממה שמגישים לי תודה מראש!

  2. צריך להערך בהתאם. אם הסוכה בחצר מגודרת למשל ניתן לפתור את הבעיה בנקל על ידי עירובי חצרות, אינני מכיר את תנאי השטח אבל להבא תתייעץ בענין במפורט יותר לפני חג הסוכות ונשמח לסייע. כרגע זה כבר לא רלונטי כי איסור טלטול כאמור הוא רק בשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *