לתרומות לחץ כאן

איך מודדים קנין ד' אמות

כתוב בגמרא גיטין לגבי אשה שאם הבעל זרק את הגט קרוב אליה וכו' אז הגמרא אומרת ארבעה אמות שלה (ברשות הרבים) זהו קרוב לה, או שכתוב לגבי עירובין אין לו אלא ארבעה אמות האם הכוונה היא 4 אמות לכול צד מאיפה שהוא עומד?
או שהכוונה היא 4 אמות (כגון) 2אמות לצד ימין ו-2 אמות לצד שמאל ככה זה יוצא בס"ה 4 אמות [2 אמות קדימה ו-2 אמות אחורה]???

מצפה לתשובה
ישראל

תשובה:

שלום רב,

למעשה זו סוגיא מפורשת בעירובין (מח,א) שם נחלקו התנאים האם הכוונה היא שטח של שמונה על שמונה אמות והוא באמצע, או שהכוונה היא ארבע על ארבע והוא באמצע, כך שלמעשה יש לו שתי אמות לכל צד. גם להלכה נחלקו הראשנים איך לפסוק. דעת הרי"ף והרמב"ם שיש לו שתי אמות לכל צד. ודעת בעל המאור שם וכן הרשב"א, (וראה גם בטור ובדרכי משה או"ח סי' שצו סעי' א') שיש לו ארבע אמות לכל צד, כלומר, שמונה על שמונה. והבעל המאור שם (הובא גם ברא"ש שם פ"ד סי' יא) כתב שנראה שכך הדין הוא גם לגבי קניינים. ומסתבר שדעת הרי"ף והרמב"ם שגם בקנין אין לו יותר משתי אמות לכל צד. ובגיטין כמובן שהדבר תלוי בקנין ד' אמות שלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל