לתרומות לחץ כאן

גזיזת ציפורניים בתשעת הימים / רחצה בערב שבת חזון / בגדי שבת במוצאי שבת חזון

בס"ד

שלום כבוד הרב,

*האם לפני שבת של תשעת הימים מותר לגזור ציפורניים לפי האשכנזים?
*האם לפני שבת חזון מותר להתקלח כל הגוף ולחפוף את השיער לפי האשכנזים- או שעדיף רק פנים, ידיים ורגליים?
והאם אפשר במים חמים או שראוי להחמיר ולהתקלח במים קרים?
*שמעתי שבצאת שבת חזון צריך לפשוט את הבגדי שבת ולהחליף לבגדי חול, האם לעשות זאת לאחר סעודת מלווה מלכה כדי לכבדה או לפניה ישר בצאת השבת?

תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

א. גזיזת ציפורניים גם לפי האשכנזים אין להחמיר בה אלא בשבוע שחל בו תשעה באב.

ב. בערב שבת חזון רוחצים פנים ידים ורגלים, אלא שמותר לחפוף את הראש אפילו במים חמים [כמובן שבמקומות החמים שיש צורך מיוחד ברחיצה קלה לשם נקיון יש שהקילו לרחוץ את כל הגוף במים פושרים איבר איבר עם מעט סבון במקום שצריך, כמו בכל תשעת הימים, וכל אחד יעשה בזה כהוראת רבותיו].

ג. קהילות החסידים נהגו ללבוש בגדי שבת במוצאי שבת חזון, אולם המנהג הרווח היה תמיד להסיר את בגדי השבת לאחר הבדלה ולא להמתין אפילו למלווה מלכה.

מקורות:

א. מדברי המגן אברהם סי' תקנא ס"ק יא ומשנה ברורה שם ס"ק כ נראה שאין איסור כלל בגזיזת ציפורניים בתשעת הימים ואפילו בשבוע שחל בו תשעה באב, אולם הט"ז שם ס"ק יג ואליה רבה שם חולקים ואוסרים זאת בשבוע שחל בו תשעה באב – כלומר, ממוצאי שבת חזון, וכך המנהג, וראה כף החיים שם ס"ק מח.

ב. ראה רמ"א שם סעי' טז ובא"א שם, וראה רבבות אפרים ח"ג סי' שמז, שבזמנינו שהכל איסטניסים ורגילים לרחוץ הרבה, מותר בערב שבת חזון לרחוץ את כל גופו ואפילו בחמין. וכמדומה שהמנהג בזה לרחוץ כל גופו איבר איבר בצונן.

ג. באשל אברהם תנינא סי' תקנא סעי' א כתב שאין צריך לפשוט בגדיו, וכן הובא בס' קרא עלי מועד עמ' לה בשם הגרי"ש אלישיב, אולם בשם החזון איש שם הובא שיש לפושטם מיד, וראה ס' הליכות שלמה בשם הגרש"ז אויערבך שכך נהגו מאז ומקדם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל