לתרומות לחץ כאן

הנחת תבשיל בשבת על גבי קדרה ריקנית המונחת על האש

מותר לשים קדירה על גבי קדירה על הפלאטה של שבת. מהי ההגדרה של קדירה?
כלי ריק הפוך אני מבין גם טוב. אבל מה עם טס של מתכת עגול כפול עם אויר בפנים שמטרתו בעצם להנמיך את החום של האש, האם מותר להשתמש בדבר כזה? האם אפשר להשתמש במדף רשת ששמים בתוך תנור אפיה (שמחזיק את תבנית האפייה בזמן האפייה) כי זה גם מחזיק הקדירה גבוהה מהפלאטה ומאפשר אויר להנמיך את החום? (זה לא שוכב באופן שטוח כי בצדדים יש פס שנכנס למסלול בתוך תא בתנור ומייצר כעין מדרגה) או קדירה מחייבת כלי קיבול של ממש?

תשובה:

שלום רב.

קשה לתת בזה גדר מדוייק, המטרה של הכלי ההפוך הוא לעשות פעולה שעל ידה ניכר לכל שאינו מבשל בשבת, לכן נראה שהואיל ופעמים רבות מניחים על הרשת כדי לבשל זה לא ניכר כל כך ויש להחמיר, והכל לפי הענין.

לעצם הענין כלל לא פשוט שמותר להניח תבשיל על גבי קדרה ריקנית הפוכה, שכן ממשמעות דברי השולחן ערוך בסי' רנג סעי' ג נראה שיש לאסור בזה [בשונה מסעיף ה שם התיר להניח על גבי קדרה מלאה בתבשיל] וכמבואר בביאור הלכה שם סעי' ג, וכן הכריע הגרי"ש אלישיב. אלא שבס' שמירת שבת כהלכתה ח"ג פ"א הערה קיב נקט, שאין לאסור אלא באופן שהקדרה היתה מונחת על האש כבר קודם לכן, וממילא לא ניכר שאינו מבשל, אבל אם הוא מניח אותה עתה במיוחד כדי לגלות דעתו שאינו מבשל – הדבר מותר.

אמנם, בפלטה חשמלית שבלאו הכי אין דרך לבשל עליה נראה שהכל מודים שמותר להניח תבשיל על גבי קדרה ריקנית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל