לתרומות לחץ כאן

כמה כסף צריך לתת מתנות לאביונים וזכר למחצית השקל?

כמה זכר מחצית השקל היום תשע"ד? ומתנות לאביונים

תשובה:

שלום רב.

בנוגע לזכר למחצית השקל, מעיקר  הדין יש לתת את המטבע הקטן ביותר הנהוג במקום שנקרא "חצי", כלומר, חצי שקל, אלא שהואיל ונאמר בפרשת שקלים ג' פעמים המילה תרומה, נהגו לתת 3 מחציות. יש שהחמירו לתת חצי דולר מהסדרה הישנה שהיה מעורב בה כסף ממש, אולם אין בכך צורך.

מתנות לאביונים, לדעת חלק מהראשונים די בכך שיתן שתי פרוטות לשני עניים – אחת לכל אחד [פרוטה כ10 אג'], ויש סוברים, שיש לתת לכל עני כדי שיעור סעודה, כלומר סכום שניתן לקנות בו פת בשיעור ג' ביצים – כשלוש פרוסות לחם, ויש שהורו לתת לפי חשיבותו של הנותן. על פי זה הורו הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אויערבך שיש לתת לכתחילה כ50 שקלים לכל עני כשהנותן הוא בעל הכנסה ממוצעת. לדעתו, אף הראשונים שהסתפקו בפרוטה לו הורו כך אלא לזמנם שהיה חשיבות לנתינה זו, משא"כ בזמנינו.

ראוי להוסיף את דברי הרמב"ם (הלכות מגילה, פרק ב, הלכה יז): "מוטב לאדם להרבות במתנות אביונים מלהרבות בסעודתו ובמשלוח מנות לרעיו, שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב האומללים האלו דומה לשכינה, שנאמר (ישעיהו נז), להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים".

הרוצה לקיים מצווה זו בהידור רב יכול לתרום את תרומתו דרך האתר (לחץ כאן), תוך ציון יום י"ד או יום ט"ו. כל הכספים מחולקים, בו ביום, לתלמידי חכמים חשובים העמלים על תורתם יומם ולילה מתוך הדחק, וכפי שהובא בשם היערות דבש שישנה מעלה מיוחדת במתנות לאביונים שהם גם תלמידי חכמים.

ויה"ר שנזכה לקיים מצווה זו בהידור, עם כל מצוות הפורים, ונראה ימי שמחה וגאולה קרובה בב"א.

מקורות:

על שיעור מחצית השקל ראה שו"ע סי' תרצד סעי' א, וראה משנה ברורה שם בשם הגר"א. הסוברים שלענין מתנות לאביונים די בפרוטה, הובאו בריטב"א והביאו המשנה ברורה סי' תרצה. בשערי תשובה שם הביא את דעת הסוברים שצריך שיעור סעודה. המקור להוראתם המחמירה של הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אויערבך היא מדברי הסמ"ע חו"מ סי' פח ס"ק ב, שכתב שבימיהם בפרוטה אחת היה ניתןלקנות פירות הרבה, בשונה מזמנינו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל