לתרומות לחץ כאן

כמה כסף צריך לתת מתנות לאביונים?

שאלה:

שלום הרב,
כמה כסף צריך לתת לאביונים?
יש סכום שנהוג לתת?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית חשוב לציין, כי מתנות לאביונים זה רק כסף שמגיע לעניים [ולא לישיבות וכדומה] וביום הפורים עצמו! כל שאר הצדקה שנותנים סביב הפורים זה נהדר אבל זה לא מתנות לאביונים. לכן כל אירגוני החסד כמו הקופות השכונתיות, קופת העיר ועד הרבנים לעניני צדקה ועוד, אוספים כסף לעניים כאשר הם מתחייבים לחלק לעניים את הכסף בו ביום – ביום הפורים עצמו.

אין לתת מתנות לאביונים מכספי מעשר, אבל מה שנותנים לישיבות וכדומה כמובן אפשר. את המצוה עצמה מקיימים בכסף שלנו ולא בכסף שבלאו הכי הוא של צדקה, שהרי זה נחשב פורע חובו ממעשר.

כמה נותנים?

שיעור מתנות אלו, נחלקו בו ראשונים ואחרונים: יש סוברים, שצריך לתת לכל הפחות פרוטה לכל עני (ריטב”א מגילה ז א; משנ”ב שם ס”ק ב), נניח 10 אג'. ויש סוברים, ששיעור המתנה אותה צריך ליתן לעני, היא כזו שיוכל לקנות בה פת בשיעור הראוי לסעודה [כמות של שלוש ביצים], נניח שני שקלים (מחזיק ברכה או”ח שם ס”ק ב. וראה מהרש”א בחידושי אגדות מגילה שם, ודעת תורה או”ח שם ס”א בדעתו. וראה שערי תשובה שם ס”ק א. כמות של שלוש ביצים במידות הנוהגות בזמנינו, לדעת ר’ חיים נאה היא 173 סמ”ק, ולדעת החזו”א היא 300 סמ”ק). לדעת הגרי”ש אלישיב יש להחמיר היום שכיון שיש סוברים שהנתינה תהיה לפי חשיבותו של הנותן, אדם מסודר יתן 50 ש”ח לכל אביון מאותם שני אביונים, ואדם עני יתן 10 ש”ח לכל אביון.

כאן באתר יוצאים לכתחילה גם אם משלמים באשראי כיון שרבני האתר נותנים את הכסף בשליחותך ומזכים לך אותו – בו ביום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם כוונתך לאתר דין, אז כאן באתר יזכו זאת לשני אביונים כפי הדין, בתנאי שלא תתן את זה בלשונית הרגילה של התרומה אלא במקום המיועד למתנות לאביונים, בהמשך חודש אדר זה יופיע כאן באתר. בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל