לתרומות לחץ כאן

מדוע הטמאים פנו למשה למה נגרע מקרבן פסח הרי כאנוסים הם פטורים

בס"ד
לרב שלום,
למה אותם אנשים פנו למשה כי יש להם בעיה לגבי פסח הרי הם בחזקת אנוסים,ואנוס פטור מהמצוות?

תשובה:

שלום רב.

אצטט לך ממאמר של הרב ירחמיאל קראם שראיתי בקובץ אור ההר (קובץ ז').

"מוזכר בפרשה שמשה אמר לישראל לעשות פסח היו אנשים שהיו טמאים לנפש אדם ובאו למשה למה נגרע ומשה אמר עמדו ואשמעה מה יצווה ה' לכם וה' אמר שנותן להם אפשרות בפסח שני. אומר רש"י ראויה היתה פרשת פסח שני להאמר ע"י משה ככל התורה אלא שמגלגלים זכות ע"י זכאי ולכן הפרשה נאמרה על ידם אמנם כתוב שהם היו נושאי ארונו של יוסף אך בבל זאת כיצד ניתן לראות זאת בפסוק שהיה פה ענין של זכאים שזכו לזה.

והתשובה, יש לאדם הרבה מקרי אונס בחיים, ואונסים צודקים השאלה כיצד מקבל את האונס האם הוא שמח באונס או שמצטער על האונס והדברים הללו הוכיחו לנו יסוד גדול שמשה אמר להביא קרבן פסח הם היו פטורים בוודאי שהיו אנוסים כי היו נושאי ארונו של יוסף, אך כאב להם למה נגרע וכשאדם מצטער על האונס ביר"ש הקב"ה נותן לו אפשרות לתקן בצורה אחרת פסח שני. לומדים מכאן שבכל האונסים שיש לנו אם נצטער באי יכולתינו לקיימם נציל מה שאפשר.

בתחילת הפרשה הא' נסמכה פרשת בהעלותך לחנוכת הנקראים לפי שראה אהרן שכל הנשיאים הקריבו את הקרבנות וההר לא היה ולא שבטו בחנוכת המשכן' חלשה דעתו ודאי שהיה אנוס לא בקשו ממנו, אך כאב לו למה אינו שותף בקרבנות מיד קבל בהעלותך את הנרות קבל אפשרות אחרת ואפילו יותר גדולה משלהם"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל