לתרומות לחץ כאן

משכרות של האשה כשהיא ניזונת מהבית

אשה עובדת ואינה מוכנה להשתתף בהוצאות הבית השוטפות. האם יש חיוב על הבעל לזונה? ומה עוד שמשכורתה עולה על משכורתו. ולא עוד אלא אף שמקבלת מהביטוח לאומי לחשבונה את הקצבה עבור הילדים.
האם יכול הבעל לכוף אותה להעביר איליו את קצבת הילדים או/ו חלק משכרה? שהרי היא ניזונת ממה שהוא קונה לבית. ומה שמשלם מים, חשמל, ארנונה, ועוד משכנתא וכ"ו.

תשובה:

שלום רב.

לא פירטת באילו עבודות האשה עובדת, בדרך כלל מדובר בעבודות שאינה חייבת לעבוד עבור פרנסת הבית. אשר על כן, יש מחלוקת בראשונים אם מעשה ידיה במקרים אלו שייכים לה או לבעלה. אמנם יש מקום לומר שהן שייכים לבעל מדין "מציאתה".

אבל יש מקום לומר כי הבעל כל זמן שהוא נותן לה מזונות, יתכן שהבעל יכול לחייב אותה לעבוד בעבודות אחרות, כאלו שיגרמו לכך שמעשה ידיה יהיו לבעלה.

מקורות:

דעת הרשב"א בתשובותיו (ח"ד סי' קנב) כי במקרים אלו מעשה ידיה לעצמה. וכן כתב הטור (סי' צה) בשם הראב"ד. אמנם דעת הרשב"ם (בבא בתרא קמג ע"ב) כי מכל מקרה מעשה ידיה לבעלה. שהרי תיקנו זאת חכמים כנגד מזונותיה שאני מבין שהיא מקבל אותם כדבעי. וראה עוד בבית מאיר (סי' פ סעי' א). עי' בשו"ע (אבה"ע סי' צה סעי' ז') שהביא ג' שיטות בענין.

ראה במשנה למלך (פרק כא מהלכות אישות הלכה א') שכתב כי על אף שמדין מעשה ידיה יתכן שהם לעצמה, אבל במקרה כזה מעשה ידיה לבעלה מדין שהבעל זכאי במציאתה. אלא שאם הם בהליכי גירושין וכד' צריכים לעיין אם גם במקרה כזה הבעל זכאי במציאתה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל