לתרומות לחץ כאן

האם מניחים תפילין בתשעה באב?

שלום לכבוד הרב, רציתי לשאול האם מניחים תפילין בתשעה באב כרגיל?

תשובה:

שלום רב.

בני אשכנז נוהגים בתשעה באב לא להניח תפילין (וכן לא ללבוש טלית) בשחרית, אלא בתפילת מנחה. ורבים מבני ספרד נוהגים ללבוש תפילין ולהתעטף בטלית גם בשחרית כרגיל. והנוהגים במנהג זה ומניחין תפילין דרבינו תם בכל יום, צריכים להניח תפילין של רבינו תם גם בתשעה באב, ואם נוהגים במקומם להניח תפילין בתשעה באב בשחרית, יניחו אף תפילין של רבינו תם בשחרית. ואם נוהגים במקומם להניח תפילין בתשעה באב במנחה, ראוי שיניחו תפילין של רש"י ושל רבינו תם בביתם קודם תפלת שחרית, ויקראו עמהם קריאת שמע, ויחזרו ויניחו תפילין של רש"י בתפלת המנחה בבית הכנסת.

מקורות:

שולחן ערוך סי' תקנ"ה סעיף א', וטעם הדבר מפני שנאמר במדרש על הפסוק באיכה 'בצע אמרתו אשר צוה מימי קדם' שזה הטלית, ועל הפסוק 'השליך משמים ארץ תפארת ישראל' שזה התפילין, אך במנחה שכבר שפך ה' את חמתו על עצים ואבנים שהציתו את האש במקדש בצהריים, אפשר להניחם, כמובא במשנה ברורה שם. ומנהג בני ספרד להניח בשחרית כך מנהג ירושלים, לפחות מזמן הגר"ש שרעבי, להניח תפילין בשחרית בציבור, כ"כ בספר חסד לאלפים סימן ל"ח, הראש"ל הגרח"מ אלישר בשו"ת משה האיש אור"ח סימן כ"ג אות ו כף החיים סימן תקנ"ה, וכן הנהיג הגרב"צ עוזיאל בהיותו בתל אביב, וכן נהג שם הראש"ל רבי עובדיה יוסף שליט"א [ראה חזון עובדיה הלכות תשעה באב עמ' שסט], וש"מ שמנהג ירושלים התפשט גם חוץ לירושלים. וראה בשו"ת שמש ומגן ח"ב סימן ו שקרה לבטל מנהג זה ובחזון עובדיה דחה דבריו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במחילה רבה מכבוד הרב המשיב, ניסוח התשובה מגוחך מאוד. המנהג אצל רוב הספרדים בארץ ובחו"ל היה להניח תפילין במנחה ולא בשחרית. בירושלים היה מנהג מאוחר בק"ק המקובלים בית א-ל להניח תפילין בשחרית, ורק בדורותינו הוא התפשט לכלל ירושלים (עדיין לא לכל הארץ) עד שהרב עובדיה פירסם שאפשר להניח.

    נמצא שהניסוח היה צריך להיות אחרת לגמרי, הגר'ש משאש קרא להמשיך את המנהג של רוב הספרדים להניח במנחה, והרב עובדיה כתב לבטלו בגלל "מנהג ירושלים" שכאמור הוא במקור מנהג ק"ק בית א-ל המקובלים ולא כל ירושלים.

  2. לא הבנתי מה עורר אצלך גיחוך, דבר שאינו רצוי בימים אלו שממעטים בשמחה, אני מבין שאתה מהנוהגים בזה שלא כהגר"ע יוסף וזה בסדר.

  3. אין שום גיחוח בתגובת הנ"ל .יש עניין להורות המשך מנהג זה בעדה
    ואין זה מנהג פסול .הרב שלום משאש עליו השלום
    אמר שיש מנהגים שאנו המרוקאים לא מבטלים
    וגם יש מקומות שהוא אמר שיש לנו פסקים שהם לפני מר"ן ואנחנו לא מחוייבים לקבל על פי עצתו של מר"ן
    שלא חייבים.ואני ראיתי בעלון שבת הילכות תשעה באב שהוא מביא שמרן זצ"ל אמר לרבי שלום משאש לנהוג כפי הגאונים
    להניח תפילין בבוקר ולא יהיו אגודות אגודות שרק אם נחזור למרוקו ננהג לא להניח.ואותי מפליא כל העניין של ההנהגות למה שהרב משאש אמר שיש פסקים לפני מרן הרב אמר שצריך לקבל את מרן דאתרא .למרות שמרן כותב שלא מניחין.או שמקבלים את כל הפסקים בלי שנוים ואם יש משהו הכי קטן פוטר אותך מלקבל .פרקי אבות תורה שאין לה בית אב איננה תורה

  4. בס"ד
    אין בכוונתי להכניס את ראשי בין פיות הענקים. רק אציין, שמנהג יהדות תימן, להניח תפילין במנחה ולא בשחרית. לפי המהרי"ץ. לפי הרב יוסף קאפח. לפי הרב שלום נגר. לפי הרב רצאבי. הרב רצאבי מוסיף, שיש הנוהגים להניח תפילין בשחרית בבתיהם, לברך עליהן, לקרוא ק"ש, לחלצן וללכת לביהכ"נ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל