הצעת נישואין לפני קרובי משפחה

שאלה:

שלום רב
בה אני מתקרב לדת ורצתי לשאול את הרבנים המכובדים
הצעתי נישואין לחברתי ע״י משפט ״האם תנשאי לי״ כאשר בידי טבעת זהב עם יהלום שלופה לנגד עינה וקרובי משפחה בלבד נכחו באירוע
בה אמרה כן ולקחה את הטבעת ( לא ענדתי לה אותה)
בדיעבד חשבתי על כך : האם היה כאן קידושין ?
הבאתי טבעת שווה פרוטה , דברנו בענייני קידושין בעודה הסכימה להינשא , כמו כן נכחו משפחה ברמה של בני דודים ודודים
אודה לתשובתכם
בככבוד רב

תשובה:

שלום רב.

אולי נתחיל מהסוף, כפי גם אתה מבין קידושין צריכים להעשות רק בנוכחות שני עדים, בתיאור שכתבת כאן, נכחו רק בני משפחה ברמה של דודים או בני דודים, שניהם פסולים לעדות, (ראה שו"ע חו"מ סי' לג סעי' ב'), כך שבכל מצב לא יתכנו קידושין בנוכחותם בלבד.

לגבי עצם הנוסח שציינת, שאתה אומר האם תנשאי לי? והיא השיבה "כן" מצידך אין כאן כל אמירה כמו "הרי את נשואתי" בזה אולי יש מקום לומר שיש קידושין (ראה שו"ע אבה"ע סי' כז סעי' ב'), אלא מצידך היתה אמירה מסופקת, ורק מצידה יש אמירה ברורה. יתכן שהדבר דומה לספק של הגמרא "נתן הוא ואמרה היא" זאת אומרת נתינת הטבעת נעשתה ע"י האיש, ואילו האמירה ע"י האשה (כוונת הגמרא לאמירה זו: "הרי אני מקודשת לך"). והדבר נשאר בספק.

אלא שבעצם מאחר שככל הנראה לא היתה לכם כוונת קידושין, ולא היתה לאשה כוונה להתקדש בזה באותו הזמן (תקן אותי אם אני טועה). זו סיבה נוספת שהנוסח לא מספיק להחיל קידושין, ראה בהרחבה כאן.

בהצלחה בהמשך דרכיך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל