לתרומות לחץ כאן

מיחם חשמלי בשבת

שאלה:

האם אפשר להשתמש במיחם חשמלי בשבת, שמעתי שלפי המשנה ברורה יש לאסור את זה ,האם זה נכון?

תשובה:

מיחם שיש בו מצב שבת, ואינו עובד על טרמוסטט מותר לכל הדיעות להשתמש בו, בפרט במיחמים המצויים כיום וכפי שיפורט צורת השימוש להלן:

כיום המיחמים המצויים הינם מסוג כזה שיש שם כפתור שכשנגמר המים הכפתור קופץ מאליו והמיחם כבה, מותר להוציא מים עד הסימון שהמים נגמרים [בדרך כלל זה רק כאשר כבר אי אפשר להוציא מים אלא אם כן מטים את המיחם], מותר להשתמש בזה בשבת לכל הדיעות, אולם אם אין כפתור כזה וכשהמים נגמרים יש חשש שהמיחם יתקלקל יש לעשות סימון ברור על המיחם עד היכן אפשר להשתמש בו ויותר לא ישתמש בו, כדי שישארו מים עד לאחר השבת.

בכל מקרה בשני סוגי המכשירים כאשר אין מספיק מים אף במיחם שיש שם כפתור שקופץ כשנגמרים המים, אין להטות את המיחם כדי להוציא מים כדי שלא לגרום בידים את כיבוי המיחם.

מקורות:

כנראה כוונתך לדברי המשנה ברורה (סי' שיח ס"ק קיח) שכתב "כלי בישול שלנו שקורין סאמאווא"ר שהוקם מע"ש אסור ליטול ממנו מים בשבת כשאינו גרוף מן הגחלים [כ"כ בספר תוספת ירושלים לעיל בסימן רנ"ג ע"ש שהביא זה בשם ירושלמי דקאמר שם דמוליאר שאינו גרוף אין שותין ממנו בשבת הטעם מפני שהוא עשוי פרקים הוא מתיירא שמא יתאכל פירוקו והוא מוסיף מים] ולפ"ז יש ליזהר כשישב לשתות מן הכלי בישול שלנו קודם שקיעה ובאמצע קידש עליו היום שלא לשתות ממנו עוד" והיינו שכל כלי שאם יש חשש שעל ידי שיוציא ממנו את המים הכלי יתקלקל חוששים שמא יוסיף בו מים, ולפי זה מיחם שיש בו התקן שמכבה את החשמל כשמסתיימים המים אין מניעה להשתמש בו אם אין זה פסיק רישא שיכבה כאשר מוציא את המים ורק נעשה מאליו כשיגמרו בסוף המים, ולא דומה למחלוקת הפוסקים לגבי פתיחת דלת המקרר ששם מדובר א. על הפעלת מכשיר בחשמל, ב. על חשש שפתיחה זו תפעיל מיד את המקרר, אבל כאן הרי א. זה כיבוי ולא הפעלה, ב. בודאות זה לא יקרה מיידית, אולם מיחם שיכול להתקלקל אם נגמרים המים היה מקום לאסור, וכן דעת השמירת שבת כהלכתה (פרק א סעיף מא) שכאשר הברז ממש בתחתית המיחם אין להשתמש בו בשבת, וכן דעת החוט שני (ח"ב פרק כו הלכה ה).

לעומת זאת דעת רוב פוסקי הדור שהלכה למעשה מותר להשתמש בשני סוגי המיחמים אם מקפיד שישארו מים בשולי הכלי, כן דעת: האגרות משה (או"ח ח"ד סי' עד אות כא), ושו"ת מנחת יצחק (ח"ה סי'צא, ח"ו סי' כא), שו"ת אז נדברו (ח"ז סי' כא), שו"ת ציץ אליעזר (ח"ז סי' טז), וכן דעת הגרי"ש אלישיב (הובאה דעתו בהלכות שבת בשבתו פ"ה סט"ו) אלא שלדעת הגרי"ש עדיף לכתחילה שלא להשתמש בכלי כזה שמתקלקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל