לתרומות לחץ כאן

הלכות בשר בחלב – דיני הרחקות – פרק ג

דיני מאכלי פרוה שנתבשלו בסיר בשרי או חלבי

נתבשל בקדירה בשרית

כג        מאכל פרווה שנתבשל ללא בשר בסיר בשרי רחוץ היטב, (אפילו אם היה הסיר בתוך כ"ד שעות מבישול מאכל בשרי), מותר לאכול לאחריו גבינה ואף בלא קינוח והדחה ביניהם, וכן הדין בתבשיל שנתבשל בקדירה חלבית ((שו"ע ס"ג.)).

כד        ויש שכתבו שגם במקרה והקדירה שנתבשל בה המאכל הפרווה לא הייתה רחוצה ואף אם מעט שומן טח על פניה, שמותר לאכול לאחר תבשיל זה גבינה ובלא קינוח והדחה ((ש"ך סק"כ.)) ורבים מהפוסקים מחמירין בזה ((א"ר או"ח סי' קע"ג סק"ד וכן נראה שנקטו רוב הפוסקים.)).

מאכל חריף שנתבשל בקדירה

כה       יש אומרים שהאוכל דבר חריף שנתבשל בקדירה בשרית (כצנון תבלינים וכד'), אפילו כשהסיר אינו בן יומו שיש להמתין אחרי אכילתו שש שעות ((עי' פמ"ג או"ח סי' תצ"ד א"א ו. שכתב שאין לאכול צנון שחתך בסכין חלבית תוך שש שעות לאכילת בשר משום שנחשב כמקבל טעם ראשון לפי המבואר בשו"ע סי' צו שאגב דוחקא דסכינא נחשב לבן יומו, ולפי דבריו כל שכן בבישל חריף בכלי שאינו בן יומו שאסור.)), ויש הסוברים שכל דין זה הוא דווקא בצנון ולא בשאר דברים החריפים, ויש המחלקים בין אם הסיר בן יומו או אינו בן יומו ((דר"ת סקמ"ב.)). לעומת זאת יש מהפוסקים הסוברים שבכל מקרה אין צריך להמתין ((רעק"א סק"ג.)) וכן המנהג שאין מחמירים בזה ((דבר חריף פ"א ס"ח וס"ט.)).

דבר חריף שנחתך בסכין בשרית

כו        יש אומרים שאף למתירים בסעיף הקודם, במקרה והצנון נחתך בסכין בשרית יש להחמיר ולהמתין שש שעות  ויש המקילים גם בזה ((דר"ת סקמ"ב.)), אולם אף לדעת המקילים אסור לאכול את הדבר החריף יחד עם מאכלי חלב.

תבשיל פרווה שנתבשל בקדירה חלבית בתוך שש שעות

כז        מותר לאכול תבשיל פרווה שנתבשל בקדירה חלבית בתוך ו' שעות לאכילת בשר, ויש שכתבו להחמיר בזה ((עי' דרכי תשובה שם שיש שסוברים כן בדעת הפמ"ג, וכן הוא בדעת תורה.)), והמנהג להקל ((דעת תורה ודרכי תשובה שם..)). ואם הקדירה לא היתה רחוצה המנהג להחמיר וכנ"ל סעיף כ'.

אכילת חריף בתוך שש שעות לאכילת בשר

כח       המנהג להקל לאכול דבר חריף שנתבשל בקדירה או נחתך בסכין חלבית בתוך שש שעות לאכילת בשר ((דר"ת סקמ"ב.)), [ויש מחמירים גם בזה ((פמ"ג שם.)). ויש שכתב לחלק בין אם נתבשל בסיר שאינו בן יומו שיש להקל ואין צורך בהמתנת שש שעות, לבין אם נתבשל בסיר בן יומו או שנחתך בסכין חלבית שיש להחמיר שלא לאוכלו בתוך שש שעות לאכילת בשר ((ידי"ה ארוך סוף סק"ב.))].

לחם שנחתך בסכין בשרית

כט       לחם שנחתך בסכין בשרי אין צריך להחמיר להמתין אחריו שש שעות ((שו"ת באר משה ח"ה סי' טז.)). אולם אסור לאוכלו בארוחה חלבית וכפי שיתבאר לקמן פ"ד ופ"ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *