לתרומות לחץ כאן

הלכות בשר בחלב – דיני הרחקות פרק א

שפשוף השיניים בחלב

נא        מותר להכניס לפיו חלב ולשפשף בו את השיניים בתוך ו' שעות לאכילת בשר ואפשר להקל לעשות כן גם במקום שאינו נחוץ כל כך. (כתבי דע"ק הובא בדע"ת סי' פ"ט ס"א).

חומרי קרישה

נב        חומר קרישה (ג'לטין) הנעשה מעורות ועצמות בהמות כשרות מותר לאכול חלב אפילו עמם וכל שכן שאין צורך בהמתנה בין אכילתם לאכילת חלב. (שו"ת אג"מ יו"ד ח"ב סי' כ"ז).

מי חלב

נג         אסור לאכול מי חלב בתוך ו' שעות לאכילת בשר משום לא פלוג. (שו"ת לבושי מרדכי יו"ד סי' מ"ט).

זיעת חלב אחרי בשר

נד        מי זיעת חלב או תבשיל הנעשה מזיעת חלב (שהרתיחו חלב ומזיעתו השתמשו לצורך תבשיל פרווה), מותר לאכול מיד אחרי בשר ואין צריך המתנה של ו' שעות, אולם אין לאוכלו בתוך סעודה בשרית, אך מותר לשתות את מי זיעת החלב לחולה הזקוק בתוך הסעודה. (דר"ת סקל"ט).

חלב סינטטי

נה        מותר לשתות חלב סינטטי אחר אכילת בשר ואין בזה כל איסור. (סי' פ"ז ס"ג וס"ד וט"ז וש"ך שם). (אך אסור לשתות יחד עם בשר, ולכן אין לשתות קפה עם תחליף חלב יחד עם בשר מפני מראית עין).

המתנה אחרי בשר שאינו כשר

נו         האוכל בשר ונתברר לו שאינו בשר כשר, כגון שהיה בשר נבילה או טריפה, צריך להמתין ו' שעות בין אכילתו לאכילת גבינה. אולם האוכל בשר בהמה או חיה טמאים אינו זקוק להמתין ו' שעות לצורך אכילת מאכלי חלב. (שו"ת מור ואהלות  הובא בדר"ת סק"א).

ביצים

נז         לאחר אכילת ביצים אין דיני המתנה כלל, ואף בביצים שנמצאו במעי התרנגולת [בין אם היו גמורות (דהיינו בקליפתן הקשה) ובין לא נהיו רק כחלמון בלבד ומעורין בגידין עדיין], אין צריך להמתין לאחר אכילתן ו' שעות. ואין הם מצויים בינינו.

נח        אולם ביצים רגילות שנתבשלו בסיר עם בשר, דינם כתבשיל של בשר לכל דבר אפילו שיש להם קליפה. (שו"ע סי' צה סעיף ב).

מהו קינוח והדחה

נט        כל מקום שנתבאר בפרק זה שצריך "קינוח והדחה", הכוונה לקנח פיו בפת (דהיינו שילעס הפת ויבלענו (פ"ת סק"ה), או יאכל שאר מאכלים [חוץ מפירות דביקים (כתמרים) או עלי ירקות כחסה וכדו'], וכן ידיח פיו במים או שאר משקים, וכן יש להדיח את ידיו במים  שלא ישאר בהם שמנונית כלל. (ורק במקומות שצוין בפירוש שמספיק קינוח הכוונה רק לקינוח הפה ולא להדחת הידים). ועיין פרק ב סעיף ג ואילך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *