לתרומות לחץ כאן

משה והשם המפורש

שאלה:

שבוע טוב, א. בפרשת השבוע רש"י מפרש שמשה הרג את המיצרי בשם המפורש 1. מהיכן למד משה את השם המפורש אם גדל בבית פרעה ? 2. גם אם נאמר שלמד תורה בסתר ע"י יהודי ספציפי הרי בפרשת וארא נכתב:" וארא אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב–בְּאֵל שַׁדָּי; וּשְׁמִי יְהוָה, לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם"- מהיכן ידע אותו אדם את השם המפורש אם האבות לא נחשפו לשם זה ? 3..זאת ועוד: כיצד ידע אחד מהעיברים הניצים שמשה הרג את המיצרי בשם המפורש אם כפי שציינתי לעיל האבות לא ידעו את השם?

תשובה:

שלום וברכה,

כידוע שספר היצירה מיוחס לאברהם אבינו, וברור שהאבות ידעו לפעול בשמות הקדושים. ומסתבר שאברהם העביר את ספר יצירה מדור דור והגיע למשה רבינו.

שמי ה' לא נודעתי, פירש רש"י שהבטחתי ולא קיימתי, אבל אין הכוונה כפי שביארת שהם לא ידעו את שמו.

העברי ראה שהמצרי מת מדיבור של משה, והבין שנהרג על ידי שם המפורש.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שמעתי על זה הרצאה. (הביא מקור מוסמך מהראשונים או ממדרשים)

    העברי שהוכה ע"י המצרי כידוע – (כפי שגם רש"י מציין) היה בעלה של שלומית בת דברי. המצרי הוציא אותו לעבודה וחזר אליה. בחושך היא היתה סבורה שזה בעלה. היא נכנסה ממנו להריון והתינוק היה המגדף. כשהמצרי הבחין שהיהודי "עלה עליו" הוא היכה אותו הבעל. עד כן זה ידוע ורש"י הביא זאת. בפירוט המובא במקורות שהמרצה ציין מבואר שהבעל היה בעצם דתן. משה הרג את המצרי בפני דתן על כך שאנס את אשת דתן. ("וירא כי אין איש, מעבר לכוונה כפי שרש"י ציין שלא עתיד לצאת ממנו צדיק, הכוונה בפשט שאין אף א' נוכח מלבד דתן, ממנו הו לא חשש כלל. הן הוא הגין עליו בכך) כאשר נודע לדתן שאשתו נאנסה והוא חשד בה שזה היה בהסכמה מלאה הוא רצה לגרשה והיא הלכה להתלונן לפני אחיה – אבירם. ועל כך ניטש המריבה ביניהם כאשר משה ניגש לשאול אותו למה תכה רעיך הוא בכפיות טובה גמורה הלך להלשין לפני פרעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל