לתרומות לחץ כאן

דמי תיווך בעובד שכיר

שאלה:

שלום וברכה. השאלה שלי היא קצת מורכבת בדיני ממונות ואשמח לקבל תשובה. אני עובד בחברה מסוימת. עבדתי בתחום מסוים בתוך החברה בתפקיד מנהל מחלקה והייתי מקבל לצורך העניין 7000₪ לשביעות רצון כולם. באחד הימים פנה אליי בעל הבית שאנהל לו פרוייקט בניה גדול של החברה אביא עובדים קבלנים בעלי מקצוע וכ'ו והציע לי שכר נמוך מהקבוע בשוק לתפקיד כזה לצורך העניין 10000₪ ורצה להחתים אותי על חוזה העסקה עם תנאים ולוחות זמנים וכ'ו. אני הבעתי את מורת רוחי ולא הסכמתי לחתום מה עוד שזה היה תפקיד שנוסף על התפקיד שביצעתי עד אז שעכשיו אני אמור לעשות את שני התפקידים בתוספת רק 3000 ₪. אבל השיקול שלי היה שאחרי פרויקט כזה גדול בחברה מתפתחת אקבל קידום למנהל בכיר. באמצע הפרויקט הבנתי שזה לא הולך לקרות ויש מועמדים לתפקיד המנכ"ל ואז התחלתי לקבל מקבלנים הצעות מחיר לעבודות והייתי בוחר את הזולות והטובות כמו תמיד רק שהייתי מבקש מהקבלן להוסיף סכום שלא עולה על 5% מסך העבודה ומקבל את זה במזומן מהקבלן. כמובן שהייתי דואג שהעבודה תתבצע על הצד הטוב ביותר וההצעות כשלעצמם היו נמוכות בהוזלה משמעותית לטובת הבעל הבית שלי בניהולי שהעבודה שלי בסך הכל חסכה לו המון המון כסף ובוצעה במסירות ובאחריות והתמקחות על כל שקל כי אני יודע את העבודה ומביא בדרך כלל הצעות מחיר וחוזים זולים בצורה משמעותית ביותר מהמחירים בשוק. אני יודע שדברים כאלו מקובלים בשוק וזה דרך העולם אבל ליבי נוקפני על זה שאולי זה גזל.

תשובה:

שלום וברכה,

שליח או פועל שפעל והוזיל עבור בעל בעל הבית, או שטרח למצוא סחורה זולה, הרווח שייך לבעל הבית ולא לפועל.

אתה שהסכמת לנהל פרוייקט, הרי אתה פועל של בעל הבית, וכאשר טרחת ומצאת קבלנים וסחורה בזול, הרווח שייך למעביד ולא לך. ולמרות שהמעביד שילם לך מחיר פעוט ביחס המחיר בשוק, לא ניתן לקחת תוספת שכר ללא ידיעת המעביד. ולכן כל פעם שקבלן הוסיף לחשבון 5% ושילם לך במזומן, הכסף שייך למעביד שלך ולא לך.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה שו”ע סימן קפג סעיף ח. ובש”ך שם ס”ק טו ויז. גבי שליח שפשר עם בעלי חובות, או שהכריח מהמכס, שאינו מקבל את הדמים הנותרים, והרווח לבעה”ב. וראה עוד שו”ע סימן שלב סעיף ב גבי שליח שנשלח לשכור פועלים בד’ דינרים ושכר בג’, חיי הבעה”ב לתת ג’ בלבד. וכתב הש”ך ס”ק י שהדינר הרביעי שייך למשלח ולא לשליח. 

מכל זה מבואר של רווח שעשה השליח למשלח, הרווח שייך למשלח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל