לתרומות לחץ כאן

גיל אברהם אבינו בברית בין-הבתרים

שאלה:

איך זה מסתדר שברית בין-הבתרים היה כשאברהם אבינו היה בן 70 בעוד שהוא עלה לארץ כנען רק בגיל 75

תשובה:

שלום וברכה,

הראשונים עמדו על שאלתך. והדעת זקנים לבעלי התוספות, והחזקוני תירצו על כך, שפעמיים היה בחרן. והתורה שמספרת שיצא בגיל שבעים וחמש מחרן, זה היה הפעם השנייה שיצא מחרן. ומקור לדברים אלו יש בפסיקתא, שכתוב שם להדיא שבפעם השנייה יצא בגיל שבעים וחמש מחרן.

בצלחה.

מקורות:

דעת זקנים מבעלי התוספות בראשית פרשת לך לך פרק יב פסוק ד

ואברם בן חמש שנים וגו'. וקשה שהרי ברית בין הבתרים היה לאחר יציאתו מחרן ובפ' בא אל פרעה קרא דויהי מקץ שלשים שנה וגו' שיש שלשים שנה מברית בין הבתרים עד שנולד יצחק ואברהם היה בן מאת שנה כשנולד יצחק וא"כ לא היה אברהם בין הבתרים כי אם בן שבעים. וצ"ל ששתי יציאות היו בפעם ראשונה כשהיה בן שבעים וילך אתו לוט ובאותה שעה נשבה לוט ואברהם כבש המלכים ומיד היתה ברית בין הבתרים כי כן נמי פירש"י גבי אחר הדברים האלה כל מקום שנא' אחר סמוך והיינו מיד שכבש המלכים ונמצא שלא היה כי אם בן שבעים באותו שנה ואחר ברית בין הבתרים חזר לחרן ושהה שם חמש שנים ויצא ועל אותה יציאה קא מהדר קרא ואברהם בן חמש שנים וגו' וכן מצאתי בסדר עולם בפי' וזה לשונו אבינו אברהם היה בהפלגה בן מ"ח שנה וכשדבר הקדוש ברוך הוא עמו בין הבתרים היה בן שבעים שנה שנאמר ויהי מקץ וגו' חזר ובא לו לחרן ועשה שם חמש שנים שנאמר ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן נמצא מהפלגה ועד שיצא אברהם מחרן כ"ז שנה עכ"ל. ואיציאה שניה קאי:

חזקוני בראשית פרשת לך לך פרק יב פסוק ד

בצאתו מחרן פעם שניה כדאיתא בסדר עולם חזר לחרן ועשה שם חמש שנים כדכתיב ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן.

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת לך לך פרק יב סימן ד

ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן. זה היה בפעם שניה:

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. קצת תמוה שכן משמעות הכתובים שמלחמת המלכים היתה לאחר שלוט השתכן בסדום לאחר הפרדו מאברהם בשובו ממצרים עם המקנה כאשר הארץ לא יכלה לשאת אותם יחדיו.

    אא"כ נסביר שלמרות שאין הפסק פרשה בין "אחר הדברים האלה היה דבר ה' אל אברם לא תירא אברם" וגו' לבין העליה הבאה "ויאמר אליו אני ה'" המתחילה את פרשת בבה"ב עדיין אין זה המשך א' אלא היה מקדם בכחמש שנים ואין מוקדם ומאוחר וכו'

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל