לתרומות לחץ כאן

חתמו בשטר בוררות שמקבלים על עצמם טעות הדיין, ושאין צורך בנימוקים

שאלה:

כשמישהו חתם על שטר בוררות וכתוב בשטר שהבורר לא חייב בנזקין כתוצאה מטעויות שלו וכו' (בנד"ד התברר שהבורר לא נתן עצה נכונה שכתוצאה מכך אותו בורר פסק לרעתו ומסתבר שטעה בדבר משנה) האם יהיה פטור מדין "קרע כסותי…" (מכיון שפטר את הבורר מאחריות של נזק מכל טעות וכד') או שהוא רק פטר את הבורר מנזק מגוף שלישי..אבל מה שהבורר "פספס" לכאורה וכתוצאה הבורר בעצמו חייב הבע"ד כתוצאה מזה שהבע"ד נהג כפי שנאמר לו (בטעות) ע"י אותו בורר…. מכיוון שהבורר קיבל תשלום מהבע"ד … אולי דינו כש"ש ועל נזקים ישירות לבע"ד עליו לשאת באחריות בנוסף כתוב בשטר שאין חיוב לבורר לתת נימוקים …. האם כשחתם בע"ד על השטר הוא וויתר על הזכות לטעון "מאיזה טעם דנתוני" ???

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר חתמו הצדדים על שטר בוררות שלא תהיה תביעה עבור טעות הן טעות בדבר משנה והן בטעות בשיקול הדעת, וטעו הדיינים, פטורים הדיינים, כיון שהותנה בפירוש לפטור. ואפילו אם מקבלים שכר ודינם כשומר שכר, אין מקום לחייב כיון שהותנה שיהיו פטורים. והתנאי לפטור חל גם בטעות עבור אחד הצדדים.

לפי הלכה אין חובה לתת נימוקים על הפסק דין אם הדיינים דנו שלא על ידי כפייה. ויש אומרים שאם אין נראה כסתירה בפסק אינם חייבים לתת נימוקים, ובעל דין שמבקש לדעת מאיזה טעם דנו אותו מנדים אותו שמחציף נגד הדיין. כמבואר בשו"ע חו"מ סימן יד סעיף ד ובפת"ש ס"ק ח בשם החת"ס.

בשטר בוררות שמחתימים שלא יצטרכו לתת נימוקים, לא מצד ההלכה אלא מצד חוק הבוררות, שחוק הבוררות מחייב לתת נימוקים על הפסק דין, אלא אם כן הותנה שלא צריך לתת. אבל לפי הלכה אין מקום לחייב את הדיין בכך.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל