לתרומות לחץ כאן

שליחות בפדיון הבן

שאלה:

אני אברך שהתגרשתי ונולד לי בן ונפרדנו לא טוב וגם אני וגם הם לא רוצים לראות אחד את השני האם אני יכול למנות שליח לפדיון הבן?(השואל ספרדי) תזכו למצוות.

תשובה:

שלום וברכה

כאב לי לראות בצערכם, יתן ה' ושניהם תראו ישועות בקרוב.

לעצם שאלתך, נחלקו הפוסקים בענין זה האם מועילה שליחות בפדיון הבן, ויש שחילקו לענין זה בין אם השליח נותן מכספו לבין אם האב נותן לו כסף שיפדה עבורו את בנו, אולם מהאחרונים יש שטענו שאף באופן שהאב נותן לשליח כסף לפדות עבורו את בנו לא מועילה שליחות, ולכן אין לעשות שליח לכתחילה, אלא תשתתף במעשה הפדיון עצמו והאם תעמוד מעט רחוק, ואחר כך אתה יכול ללכת ואין לך חיוב להשאר לסעודה.

מקורות:

ברמ"א סי' שה סעי' י הביא בשם הריב"ש שלא מועילה שליחות בפדיון הבן, ועל פי זה דן, מדוע נוסח הברכה הוא על פדיון הבן ולא לפדות את הבן כשאר מצוות שאי אפשר לקיימן על ידי שליח, וראה שו"ת חתם סופר יו"ד סי' רצד שיש להחמיר כדברי הרמ"א שלא מועילה שליחות בפדיון הבן, וכן דעת הלבוש וערוך השלחן שם, וגם מחכמי הספרדים ראה רוח חיים סי' שה ס"ק ד, וכמה טעמים נאמרו בדבר, בלבוש כתב שהיא מצוה שבגופו כמו תפילין וכדומה, ובחתם סופר שם כתב שהטעם הוא משום שהפדיון הוא זכר להצלת בכורי ישראל שעשה הקב"ה בעצמו ולא על ידי שליח, וכהנה עוד טעמים נאמרו בענין זה.

החתם סופר שם מיקל באופן שהכסף הוא של האב ולא של השליח, וכ"כ בסידור היעב"ץ הל' פדיון הבן, אבל בס' אות ברית ס"ק יד דחה דבריהם, ואף העיר שהחתם סופר סתר בזה משנתו לכאורה, וכן כתב בערוך השלחן שם סעי' ח שמסתימת דברי הרמ"א נראה שבכל אופן אינו מועיל.

אמנם בפתחי תשובה שם ס"ק טז ובהגה' רעק"א ועוד רבים נקטו שמועילה שליחות בפדיון הבן, אבל כיון שיש בזה מחלוקת והיא מצוה חביבה של פעם בחיים, אין להקל בזה, וכדאי לעשות את המאמץ והאי נעימות הזו כדי לקיים מצוה זו כצורתה. 

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. ציינתי לדברי המתירים, אבל במצוה כזו לסמוך על המתירים כשיש רבים אוסרים, אין טעם, ומוטב דאיכסף לן בהאי עלמא מדאיכף לן בעלמא דקשוט. בשורות טובות. זכות המצוה תעמוד לכם לכל הישועות.

  2. יישר כוח
    רציתי גם לדעת מה דעת הרב עובדיה בעיניין?
    ואם קראו לו שם פלוני ובעזרת ה'שאני יקים בית עם אשה חדשה יוולד לי בן האם אפשר לקרוא את אותו שם פלוני?

  3. התשובה נכתבה בתאריך א' חשון תשפ"ד לרבנות צבאית.
    *****
    פדיון הבן בחירום.
    הרב רז צבי הרשפינוס
    ביהמ"ד יחווה דעת ירושלים
    **********
    שאלה:
    קצין קרבי בחזית הלוחמה שבעוד ימים ספורים חל יום פדיון הבן לבנו. הקצין לא יוכל לחזור לביתו לצורך פדיון הבן. כיצד הנכון והראוי לנהוג במצב זה כדי לא לעכב במצווה ואם מותר בשליח?
    ********
    תשובה:
    א. מצוות עשה מהתורה (במדבר יח, יד-טז) על האב לפדות את בנו הבכור בגיל חודש ימים. אין הבכור ראוי לפדיון עד שיעברו עליו שלשים יום, ואחר שלשים יום יפדנו מיד שלא ישהה המצוה ואם חל יום ל"א להיות בשבת אין פודין אותו בשבת אלא ימתין עד יום א' (שו"ע יו"ד סי' שה).
    ****
    ב. במצב חירום או בכל מצב אחר כאשר התינוק בן חודש ימים לא נמצא עם אביו, יש להשתדל להפגיש את האב עם הכהן הכי כשר ומיוחס שניתן למצוא במקום ולפדות לו את הילד, ואין שום צורך שהתינוק יהיה נמצא במקום הפדיון, וזה מועיל.
    *****
    ג. במידה ולא נמצא שם כהן, או שמכל סיבה שהיא אין אפשרות לקיים את המצווה, הפדיון יידחה לאחר שהאב יחזור בשלום לביתו, וזה עדיף מאשר לקיים את הפדיון ע"י שליח.
    ****************
    דיון הלכתי והמקורות.
    1. הלכה ידועה בכל התורה – שלוחו של אדם כמותו (קידושין דף מא ע"ב), ולכן מסברה פשוטה גם לגבי פדיון הבן אפשר למנות שליח לקיום המצווה. אולם לדעת הרמ"א (סי' שה סעיף י) אסור לפדות את הבן ע"י שליח, והפוסקים פלפלו בביאור דבריו.
    *******
    2. אולם דעת רוב האחרונים אינה כן (ראה פתחי תשובה סקט"ז), ועיקר הדין שיכול למנות שליח גם בפדיון הבן, ומכל מקום עדיף יותר לדחות את קיום פדיון הבן לזמן שיחזור לבית, כי גם קיימת מחלוקת האם ואיך יברך השליח כמבואר בשו"ת יבי"א (ח"ח חיו"ד סי' לא). ולכן ראוי להימנע מלקיים ע"י שליח. ועוד שלכל הדעות מצווה מן המובחר "היא בו ולא בשלוחו", וכתב החכם צבי (סימן קו) שכל שאפשר לו לקיים היום מצווה שלא מן המובחר ולמחר מן המובחר – טוב להמתין למחר, ואין בזה משום מעבירין על המצות.
    **********
    3. וא"כ לסיכום, מתבאר שמכל צדדי ההלכה עדיף יותר להמתין שהאב יחזור בשלום לביתו ואז יפדה בנו, מאשר שייפדה ע"י שליח. וזה אף על פי כן שי"א שלאחר שלושים יום כל יום שמשהה את המצווה עובר באיסור, מכיון ששיטת רוב הפוסקים אינה כן, כפי שכתב בשו"ת יבי"א (ח"ט חאו"ח סי' קה ח"א אות ג). וכן פסק בספר אוצר פדיון הבן (פרק ט) בשם שו"ת שבט הלוי (ח"ד סי' סו), וכ"מ בדרך אמונה (בכורים פי"א סקק"ח).

  4. יישר כח על הדברים הנכוחים, אנחנו הוספנו צד נוסף, שכאשר הכסף הוא של האב זה מועיל גם לדעת הרמ"א. שנשמע ונתבשר בשורות טובות ישועות ונחמות.

  5. בס"ד
    מאת הרב רז צבי הרשפינוס.
    רבנן לרשותכם ותודה על הערה,
    1. ראה בגר"א (ס"ק י"ז) שהעיר – כי הלא בכל מקום שלוחו של אדם כמותו, ומאי שנא מצוה זו. ועוד שגם אין כאן אלא נתינת מתנות כהונה, כי פדיון הבן בכלל כ"ד מתנות כהונה המה כמבואר בדברי הרמב"ם (הל' בכורים פ"א), ולא צריך בזה דין שליחות כלל. ובשו"ת מהר"י אסאד (יו"ד סימן רס"ה) הביא ראיה דמהני שליחות בפדיון הבן מהתורה עצמה, ממה שמשה רבינו הוא זה שפדה את מאתיים שבעים ושלש הבכורים העודפים על הלויים בחמשת שקלים שנתן לאהרן ולבניו, ע"ש. וראה בחתם סופר (יו"ד סימן רצ"ג) שכתב ליישב ע"פ הדרש שכיון שפדיון הבן זכר למכת בכורות, ובמכת בכורות דרשו בסדר ההגדה "ועברתי בארץ מצרים, אני ולא מלאך" לכן גזרת הכתוב שאין שליחות בפה"ב.
    *********
    2. החפץ לקיים את מצוות הפדיון בזמנו וע"י עצמו, אך אין שם בקרבת מקום כהן, אם יכול לזכות את דמי הפדיון לכהן שלא נמצא לפניו? בעניין זה נחלקו האחרונים – האם אפשר לזכות את דמי הפדיון עבור הכהן ע"י ישראל, שבנתיבות בסי' רמג (סק"י) העלה שיכול ישראל לזכות לכהן אף ע"י ישראל אחר שאף שהוא לא ראוי לקבל לעצמו, מכל מקום יכול לזכות לצורך הכהן.
    ********
    3. אומנם דעת המחנה אפרים (הלכות זכיה ומכירה סי' לג) ועוד אחרונים כמובא בספר אוצר הברית (שם) אינה כן, ואין לזכות לכהן ע"י ישראל, שדייקו כן מהירושלמי בפאה (פ"ד ה"ה) שכל שאין מזכה יכול לזכות בדבר לעצמו הרי אינו יכול לזכותו לאחר, ולכן לדעתם אי אפשר לזכות לכהן ע"י ישראל מפני שאינו יכול לזכות בפדיון לעצמו. ולאור זאת, הנכון שכאשר אין כהן לפניו ימתין לפדות את הבן לאחר שיחזור לביתו.

  6. כל זה נכון מאוד, דעת רוב האחרונים לחלוק על הרמ"א.
    כמו כן לא עסקנו כלל בנושא של זיכוי לכהן שזה פחות רלוונטי הלכה למעשה, אני יוצא מנקודת הנחה שיש כהן גם פה וגם שם, השאלה איך נכון לבצע את הדבר.
    יישר כח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל