לתרומות לחץ כאן

גרממיא של אדום – אחדות בין איטליה לגרמניה, טוב ליהודים?

שאלה:

האם מה שכתוב בגמרא במסכת מגילה על גרממיא של אדום , שהיא יכולה להחריב את העולם , הכוונה לגרמניה ?

תשובה:

שלום וברכה

למעשה סנחריב בלבל את האומות… אבל רבים הביאו את הגמרא הזו להסביר את מאורעות השואה.

אגב בני הקטן בילדותו אמר רעיון נחמד… המשך הגמרא שם ו ב: ואמר רבי חמא בר חנינא: תלת מאה קטירי תגא איכא בגרממיא של אדום, ותלת מאה ושיתין וחמשה מרזבני איכא ברומי. ובכל יומא נפקי הני לאפי הני ומקטיל חד מינייהו, ומיטרדי לאוקמי מלכא.

כלומר, נראה שהצלת העולם היא בכך שרומי וגרממיא נלחמים ביניהם ועסוקים בשפיכת דם הדדית.

מוסוליני שמשל באיטליה והיטלר כידוע עבדו בשיתוף פעולה במלחמתם נגד בעלות הברית, וזה מה שגרם שהחריבו את העולם… אחדות בין גרמניה לאיטליה, זה לא טוב לפי הגמרא הזו…

שבת שלום

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. (תנא דבי אליהו זוטא פרשה י"ט)

    שאלו תלמידיו את רבי אליעזר, אמרו: מנין שעתיד הקב"ה לעשות נקמה באדום בעצמו? מיד פתח ואמר: מי זה בא מאדום (ישעיה ס"ג א'), זהו שנאמר ברוח הקדש על ידי דוד מלך ישראל: מואב סיר רחצי על אדום אשליך נעלי (תהלים ס' י', ק"ח י'), כנגד מי אמר המקרא הזה? לא אמרו אלא כנגד הקדוש ברוך הוא, שהוא עתיד לעשות נקמה באדום בעצמו. משלו משל למה הדבר דומה? למלך שבנה ארבעה פלטרין בארבע מדינות, נכנס לראשונה ואכל ושתה ולא שלף את נעליו, וכן לשניה, וכן לשלישית. בא לרביעית אכל ושתה ושלף נעליו, אמר להם לעבדיו: צאו והביאו לי גדולים שבמדינה זאת ויערכו לפני לחם, אמרו לו: מפני מה כשנכנסת לראשונה, אכלת ושתית ולא שלפת את נעליך? וכן לשניה וכן לשלישית? אמר להם: כשנכנסתי לראשונה לא היתה דעתי מתישבת, וכן לשניה וכן לשלישית, ובכל עת הייתי אומר: מתי אראה אותה שעה, ועכשיו שראיתי אותה שעה מיד נתישבה דעתי. כך הקב"ה עשה מלחמה בפרעה ובעמלק ובסיסרא ובסנחריב ובנבוכדנצר ולא נתקררה דעתו, עד שיעשה נקמה באדום הוא בעצמו. אמרו: כשהיו יעקב ועשו במעי אמן, אמר לו יעקב לעשו: עשו אחי, שנים אנחנו לאבינו, ושני עולמות יש לפנינו, העולם הזה והעולם הבא. העולם הזה יש בו אכילה ושתיה, משא ומתן, לשאת אשה ולהוליד בנים ובנות, אבל העוה"ב אינו כן בכל מדות הללו, רצונך טול אתה העוה"ז ואני אטול העוה"ב. מנין שכך הוא? שנאמר: מכרה כיום את בכֹרתך לי (בראשית כ"ה ל"א), כשם שהיינו אומרים בבטן. מיד כפר עשו בתחיית במתים, מה חיים שיש בהם רוח ונשמה, מתים שמתו מנין שיחיו? באותה שעה נטל עשו בחלקו העוה"ז, ונטל יעקב העוה"ב בחלקו. וכשבא יעקב מבית לבן וראה עשו בנים ליעקב ועבדים ושפחות, אמר לו עשו ליעקב: אחי, לא כך אמרת לי, שתטול אתה העוה"ב? ומניין לך כל הממון הזה? אתה משמש מהעולם הזה כמותי? אמר לו: הרכוש שנתן לי הקדוש ברוך הוא לשמשני בעולם הזה, שנאמר: הילדים אשר חנן אלהים את עבדך (שם ל"ג ה'). באותה שעה האמיד עשו בדעתו ואמר: העוה"ז שאין חלקו כך נתן לו הקב"ה שכרו, העוה"ב שהוא חלקו על אחת כמה וכמה. אמר לו עשו ליעקב: יעקב אחי, בא ונעשה שותפות אני ואתה, טול אתה העוה"ז והעוה"ב חצי, ואני אטול העוה"ז והעוה"ב חצי, שנאמר: ויאמר עשו אציגה נא עמך מן העם אשר אתי (שם שם ט"ו), אמר לו יעקב לעשו: אדני יֹדֵע כי הילדים רכים (שם שם י"ג), ואינם יכולין לעמוד בייסורין, שנאמר: ודפקום יום אחד ומתו כל הצאן (שם):

  2. הערה כללית, שים לב אם יש בתגובות שאתה שולח בהמונים החל מהבוקר, קשר בין התשובות לתגובות, אחרת זה סתם מקשה על המעיינים, תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל