לתרומות לחץ כאן

בני ישיבה בחדר האוכל – צירוף לזימון

שאלה:

בענין זימון בעשרה בישיבה:
א. מצוי בחדר האוכל של הישיבה שאנשים נכנסים בזמנים שונים ולא מתחילים לאכול כזית ביחד ואף לא מסיימים יחד, האם במציאות כזו יכולים לזמן בעשרה, והאם זה תקין שמידי כמה דקות מזמן שוב מישהו אחר בעשרה בלי לבדוק אם יש עשרה שהתחילו או סיימו איתו?
(ראיתי בפסק"ת בסימן קצג' (אות ו') שכותב שאין איסור לזמן רף שלא התחילו וסיימו יחד, אך האם דברים אלו ברורים ומוסכמים להלכה? גם ראיתי שבספר "אשרי האיש" פסק שיש חיוב לזמן באופן זה-מדוע? והאם כך יש לנהוג?)
ב. האם זה משנה אם יושבים בשולחן אחד או בב' שולחנות?
ג. בעצם הדין של התחילו לאכול כזית ביחד- לכאורה דבר זה כמעט לא שכיח במציאות (אא"כ מוציא אחד את כולם בברכתו וכמו שנהוג בשבת), כי כזית הוא שיעור מועט, ויש להעריך שבתוך כ-30-20 שניות כבר מסיים אדם לאכול כזית, ונדיר שעשרה אנשים יתחילו כולם לאכול ביחד בתוך זמן כה קצר, אך לא ראיתי שהעירו על זה?
בתודה

תשובה:

שלום וברכה

כאשר הם יושבים על שולחן אחד ואכלו יחד כזית הם רשאים לזמן גם אם לא התחילו וסיימו יחד, וכאמור, חיוב תמוה בעיני שיהיה באופן זה, לגבי שני שולחנות זה מאוד תלוי בסיטואציה, ובעצם תלוי אם דעתם ורגילותם לאכול יחד או לא, הייתי מחלק בענין זה בישיבות בין יום חול לשבת, בימי החול כל אחד בא ואוכל והולך וקשה לומר שמשני שולחנות יצטרפו בלי כוונה מפורשת לאכול יחד, אבל בשבת שאוכלים יחד שרים יחד וגם הקידוש משותף, הם ודאי מצטרפים.

מה ששאלת שלא מצוי שמתחילים יחד, לא נראה שהכוונה באותה השניה ממש שכן זו רק הגדרה לכך שהם קובעים עצמם יחד, לכן אם לפי הרגילות ניכר הדבר כהתחלה משותפת הם ודאי מצטרפים לזימון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל