קבלת שבת לפני השקיעה

רבני בית ההוראה
ב' אדר ה'תשע"ח

שאלה:

שלום,
בבית הכנסת (ספרדי) בקבלת שבת משום מה התחילו להקדים שיר השירים לפני לכה דודי… הבעיה שמסיימים את תפלת מנחה ממש דקה בסמוך לזמן השקיעה, וידוע שמדאורייתא יש להוסיף מחול על הקודש (רסא, ב , ד) האם נכון נוהגים לעשות , דהיינו אחרי מנחה עושים שיר השירים ורק אחרי שזה כבר ודאי צאת כוכבים (ע”פ הלוחות) מתחילים לומר לכה דודי?
או שראוי להקדים קבלת שבת ואחרי לעשות שיר השירים (משום שכפי שכותב גם המ”ב בסעיף ד, שנהגו לקבל בלכה דודי… היום.

ועוד שיש כאלה שלא מקבלים תוספת שבת בפה, ויש שאינם יודעים את הדין ולכן כאשר אומרים לכה דודי גם הם מבינים שקיבלו שבת.

ושאלה שניה: האם מי שקיבל בזמן בין השמשות נחשב לו שהוסיף מחול על הקודש ע”פ מרן שסובר בדעת ר”ת לעיניין השקיעה ?

תשובה:

שלום וברכה

אמת הדבר שההנהגה הנכונה היא לומר קבלת שבת לפני השקיעה כדי להוסיף מחול על הקודש בתפילה, ומי שנמצא בבית כנסת שאינם עושים כך, יקבל שבת בפה בעצמו לפני כן, וראה משנה ברורה בסי’ רסא שלכתחילה יש לקבל תוספת הניכרת כרבע שעה לפני השקיעה. אמת הדבר שלדעת רבינו תם זמן התוספת הוא לפני הבין השמשות דרבינו תם, אבל חלילה לסמוך על שיטת רבינו תם לקולא! אנחנו רק חוששים לרבינו תם לחומרא, להחמיר בצאת השבת להמתין עד צאת הכוכבים לפי שיטתו.

מה שחשוב בעיקר זה לא להרבות מחלוקת חלילה, יש לגשת לרב להציע בפניו את השאלה ומה שיחליט מקובל עלינו, רק כל אדם לעצמו יקבל שבת לפני השקיעה.

ערב טוב ומבורך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *