לתרומות לחץ כאן

טבילת כלים בתוך סל

שאלה:

שלום שאלתי היא האם אפשר לטבול כלי מטבח עם סל רשת מבד הסלים ששמים בהם מזון הסלים שמשתמשים בהם גם לשים חפצים בעגלה של תינוק שהכלי בפנים האם זה לא חוצץ כי הסל קטן לא גדול האם הבד לא חוצץ?

תשובה:

שלום וברכה

ניתן להטביל כלים בתוך סל רשת מנוקב, כיון שהמים נכנסים מכל כיוון ואין חשש חציצה, אולם בתוך תיק סגור ממש יש בהחלט לחשוש שהמים לא יגיעו בבת אחת לכל פינה. ולכן הקפידו גם לא להטביל כלי בתוך כלי.

מקורות:

ראה ש"ך יו"ד סי' רב ס"ק ו, ומשנה ברורה סי' תנב ס"ק כב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד
    כבוד הרב
    לא זכיתי להבין. זה מה שכתוב ברמב"ם הלכות מקוואות פרק ח הלכה ה
    כותל שבין ב' מקואות שנסדק לשנים /לשתי/ מצטרפין ואם היה בשניהן מ' סאה מטבילין בכל אחד מהן, ואם נסדק לערב אין מצטרפין עד שיהיה במקום אחד כשפופרת הנוד, נפרץ הכותל מלמעלה אם נתערבו המים למעלה מן הכותל כקליפת השום על רוחב שפופרת הנוד מצטרפין. עד כאן.
    אני מבין שסל שהחורים שיש בו קטנים מגודל שפופרת הנוד לא תהיה השקה והטבילה לא תועיל לטבילת הכלים.
    בכבוד רב
    דוד

  2. שם מדובר על יצירת מקווה, כאן אנחנו מדברים על סל שהוא כלי ולא המקווה עצמו. מה הדין אדם שמטביל כמה כלים יחד והמים מגיעים לכל פינה, האם יש בעיה? עיין במקורות שציינתי.

  3. לכאורה כדאי לציין לדברי הרמ"א האלו:

    הגה: ומותר לטבול כלים בסל או בשק, דכיון דאינו מחזיק מים עדיף טפי מניקב כשפופרת הנוד (בית יוסף בשם משנה ופירש הר"ש פ"ו דמקואות ורמב"ם פ"ו). (שו"ע יו"ד רא, ט)

    אך מדברי השו"ע משמע שהוא חולק על זה ודורש שפופרת הנוד דווקא (כיוון שהכלי החיצון טהור), ולכאורה לספרדים צריך לדאוג לפתח של שפופרת הנוד.

  4. מה שציטט מר מהשו"ע סי' רא סעי' ט אינו מחלוקת בין הרמ"א לבין השו"ע, כיון שהשו"ע עוסק בכלי שמחזיק מים, לכן צריך שיהיה פתוח כשפופרת הנוד, ואילו הרמ"א עוסק בכלי שאינו מחזיק מים כלל כמו שק שהוא ולכן כתב שהוא הרבה יותר משפופרת הנוד, ולכן אין כאן מחלוקת כלל ולכל הדעות יכולים לטבול בתוך שק.

    כנלע"ד יוסף קורקוס ירושלים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל