לתרומות לחץ כאן

אמירה לתת מתנה האם מחייבת

שאלה

אני עובד בשביל שותפות פילנתרופית שמממנת פרויקטים של צדקה בעולם, שנקראת עולמי. יש לי אישור מהבוס שלי להשתמש בציוד המחשב שלי למשרות שאינן קשורות לעולמי. אחד הציוד הוא מסך המחשב 27 אינץ '. אני צריך את הגודל הזה עבור סוג של עבודה אחרת שיש לי.

פוטרתי מעבודתי ב -10 ביולי 2017.  באותו זמן, שאלתי את הבוס שלי אם אני יכול לקבל את מסך המחשב לעצמי, ללא תשלום. אמרתי לו שהמסך נמצא בשימוש כבר 7 שנים, וכעת הוא מהבהב לפעמים, גורם לי להכיר בכך שיש איזו הפלות.

שכחתי לכתוב שב -10 ביולי הבוס שלי הסכים שאוכל לקבל את המסך

היום, הבוס שלי אמר שמישהו מאחד הפרויקטים של צדקה שמומן על ידי התורמים אמר לפני שבועיים שהוא רוצה את המסך והוא מצטער, אבל לא יכולתי לקבל את זה.

 

אני רוצה את המסך. האם אני זכאי לכך?

תשובה

ז"ל שולחן ערוך חושן משפט סימן רמא' סעיף א' הנותן מתנה לחבירו, בין קרקע בין מטלטלין, אין המקבל זוכה בה אלא באחד מהדרכים שהקונה זוכה בהם, וכיון שקנה באחד מהדרכים ההם, אפילו שלא בפני עדים, קנה, אם שניהם מודים. אבל בדברים לא זכה המקבל, אלא כל אחד יכול לחזור בו. ואם אמר ליתן לחבירו מתנה מועטת, אם חוזר בו יש בו משום מחוסר אמנה.

ועל כן אם לא נעשה קנין בהסכמת הנותן לא נקנה המסך ואינו חייב לתת לך.

אומנם אם היה המסך ברשות המקבל ואמר לו הנותן קח את המסך שהוא לשון קנה מיד יקנהו המקבל על ידי קנין חצר, אולם אם אמר לשון אני אתן לך את המסך לשון עתיד ולא שעתה כבר נתן לו, לא הקנה הנותן את המסך בשעתו אלא בזמן שיודיע למקבל לא חל קנין חצר עד שיודיע לו הנותן.

אומנם כיון  שאין המסך ממונו של הנותן אלא ממון אחרים לא ברור שיש לבוס רשות לתת ממון שאינו שלו.  והדבר תלוי באומדא מה הם הזכויות של הבוס.

 

הרבנים המשיבים :גבריאל לומברד אשר דזימיטרובסקי אברהם בוטרמן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל