לתרומות לחץ כאן

שותף בדירה שרוצה להסתלק מהשותפות

 

שאלה.

אנו שמונה אחים שקנינו בשותפות דירה באומן לפני עשר שנים בסך 16000 דולר, באופן שכ"א שילם 2000 דולר, ע"מ שכשאנו מגיעים לאומן בר"ה וכדו' אנו שוהים בדירה ומשתמשים בה. כעת מחיר הדירה הכפיל עצמו פי 8, והיא שוה כ120000 דולר. בשנה זו אחד האחים רוצה להסתלק מהשותפות, שאין בדעתו ליסוע יותר לאומן, והוא דורש מאיתנו שנשלם לו את חלקו, נציין שאיננו מרויחים מזה כלום, מאחר ובלא"ה הדירה מאד צפופה ואף עתה לאחר שאחד לא מגיע א"א לדור שם בריוח ולא להכניס שם אחר.

האם אנו חייבים לשלם לו, וכמה כסף מגיע לו, האם כפי מה שהשקיע בקניה או כפי השווי העכשוי.

תשובה.

חלוקת שותפות היא נידון מורכב, ויש לצדדים לבא לפני בית דין. אולם לגבי 2 נקודות ששאלת ניתן להשיב.

א. שברור שהחלק של האח בדירה הוא בערך יחסי להשתתפותו בקניה, כלומר, שהחלק שלו הוא 1/8 מהדירה, ואם היא שוה 120000 דולר החלק שלו הוא 15000 דולר, ולא רק 2000 דולר כפי שהשקיע בשעת הקניה.

ב. שכל זמן שאינכם מגיעים לבית דין, אינכם חייבים לשלם לו כלום, שאף אם הוא יכול להסתלק מהשותפות שלא מדעתכם, מכל מקום אינו יכול להכריח אתכם לקנות ממנו את חלקו, וכאן הלא אינו טוען גוד או איגוד שהרי אינו מעונין כלל באפשרות זו לקנות ממכם, אלא רק רוצה למכור לכם את חלקו. אולם אם ירצה למכור את חלקו לאחד האחים או לאחר יש לדון בבי"ד, ולענין אם יכול לעכב ממכם להשתמש בחלק שלו, לכאו' מאחר ואין לו חלק מבורר והדירה עומדת לשימוש כולם ביחד, אין בידו לעשות זאת, וע"כ אינו יכול לחייב אתכם עבור השימוש בחלקו, אמנם אף על נושא זה כדאי לבא לבי"ד ולשמוע את הצדדים עם כל הפרטים.

הרבנים המשיבים: הרב אליהו יפה והרב שרגא רוזנטל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל