לתרומות לחץ כאן

בורר בשבת במשחקים

שאלה:

רציתי לשאול לגבי שני מיני משחקים מפוזרים בשבת, האם זה נקרא בורר שאוספים קודם את כל החלקים שיש למשחק אחד, ואח"כ את השני, בלי כמובן לשים בצד חלקים של המשחק השני, ואם בטעות הרימו מהסוג השני לא בוררים אותו

תשובה:

שלום וברכה

באופן כללי ברור שיש בכך איסור בורר, שכן זה ממש ענין הברירה שמפרידים את שני המינים זה מזה, לא הבנתי מה יעזור שאתה לא מרים את השני מהריצפה, למעשה עשית מיון, תיקנת את שניהם, ובודאי את זה שלקחת. אלא שכאשר זה מפוזר ברדיוס גדול ויש מרחק גדול בין חלק אחד למשנהו, לפעמים זה לא נחשב כבר תערובת, כל דבר לפי ענינו. הילדים שלי מאוד אוהבים את ההלכה הזו, הם אוספים בשבת הכל יחד בלי למיין וזה יותר נוח… במוצאי שבת מסדרים..

שבת שלום

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום לרבנים.
    שני הערות ברשותכם מדוע איני מבין את הדין.
    א. אמנם מדובר שיש שני מינים אך לא מוגדר פסולת ואוכל הוא באמת חפץ בשניהם.
    ב. לגבי הנידון שרשמתי בסעיף א להלכה הדבר מותר כאשר עושה זאת לאלתר. וברצוני לטעון שעצם זה שהמשחקים יהיו מסודרים ברגע הסידור שלהם לכבוד השבת ולהרגשה טובה של בני האדם זה גופה לאלתר.
    אינני זוכר אך יתכן שהביא הבן איש חי אם אני לא טועה, איני זוכר, שאדם המארח אורחים ויש לו פירות מעורבים יכול להפרידם לצורך כבוד האורחים והמארח

  2. הפרדה של שני מיני מאכל מותרת רק לשימוש מידי.
    סידור לשבת אינו שימוש, דברי הבן איש חי זה כאשר הוא מגיש לאורחים לאכילה. לצורך שבת יכניס הכל למגירה אחת וגם כך הבית מסודר.

  3. מחילה אני לא הבאתי את הבן איש חי הנכון. וזה לא רק בן איש חי.
    והנה הדברים במילואם:
    מארח שרוצה להגיש לפני אורחיו פירות, ויש לו תערובת של פירות טובים ומקולקלים, אע"פ שהוא יודע שיאכלו רק פירות אחדים, אם מפני כבודם ראוי שיגיש להם צלחת מלאה, מותר לו להוציא מהתערובת יותר פירות מכפי שיאכלו, מפני שכך מקובל להגיש אוכל, ויש לו הנאה מזה לאלתר (בא"ח ש"ש בשלח ג, שש"כ ג, מד, הערה קכט).
    והוא הדין בנידון דידן כיוון שיש לו הנאה מזה שהבית מסודר וכך מקובל שזה סידור העצומים במקומן. יש צד לומר שאין במעשה זה בורר.
    אשמח לתגובתכם

  4. אין קשר וכנ"ל, לנגיש בפני האורחים צלחת מכובדת זה שימוש בפירות, השימוש שלי להכין צלחת יפה, השימוש של האורחים זה לאכול… אבל לברור סתם כי נוח לי שלא יהיה בלגן במשחקים ככל שאין הפרעה בשבת עצמה ולא שימוש בשבת עצמה, זה לא בורר לאלתר.

  5. מחילה ממש לא ברור.
    השימוש שלי בברירת הפירות להכין צלחת יפה של פירות כפי שכתבתם, ובאותו אופן השימוש שלי בברירת המשחקים להכין חדר משחקים יפה…

  6. אם הבלגן ניכר ויש הנאה כבר עכשיו במיון שהחדר יפה ונהנים מזה אתה צודק, אבל אם מכניסים את כל המשחקים יחד למגירה, זה לא עושה כל הנאה, רק במחשבה שיש בלגן זה מפריע לך…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל