לתרומות לחץ כאן

הרבנות דורשת הוכחה שאני לא כהן

שאלה:

שלום וברכה,
אני ובעלי לעתיד בע"ה נרשמנו ברבנות אך ברבנות מתעקשים שנציג אישור שמוכיח שבן הזוג לא כהן.
אבקש לציין ששנינו גרושים וששם משפחתו של בן הזוג לא כהן. שנית, לבן זוגי אין קשר עם משפחתו והוא אינו כהן.
אשמח לתשובה כיצד ניתן להוכיח שהוא אינו כהן.
תודה רבה
תזכו למצוות!

תשובה:

שלום רב,

אם אין סיבה מיוחדת לומר שהוא כהן זה תמוה מאד לבקש הוכחה כזו. כלומר, אם שם המשפחה אינו מורה על סיבה לכהונה, אם הכתובה המופיעה לפנינו לא מופיע בו שהוא כהן, או שאין כל כתובה לפנינו וכד', ברור שהלכתית ודאי אנו מניחים שאינו כהן. גם אם אין כל ראיה לכך.

שהרי אם יש ספק האם הוא כהן או לא, ואין כל ראיה לכאן או לכאן, יש ללכת עפ"י הרוב כדין כל ספק. והרוב הרי ברור שהוא מישראל. ראה בפני יהושע (כתובות כג,ב) שהביא את שיטת הרמב"ם שעד אחד אינו נאמן להעיד על מישהו שהוא כהן להאכילו בתרומה דאורייתא. ותמה עליו הר"ן מדוע שלא יהיה נאמן הרי עד אחד נאמן באיסורין? וביאר הפני יהושע שהסיבה שסבר הרמב"ם שמעיקר הדין ע"א לא יהיה נאמן משום שהוא נגד הרוב – רוב ישראל. ומאחר שכל אדם אם אנו לא יודעים שהוא כהן הרוב קובע שאינו כהן, ע"א אינו נאמן מעיקר הדין לומר שהוא כהן. (לגבי נאמנות ע"א יש להשיב על כך שברובא דאיתא קמן ע"א נאמן נגד רוב כפי שכתב בשמעתתא ש"ו).

אולם העולה מדבריו שברור שכל עוד אין סיבה או ראיה לומר שהוא כהן, ההנחה היא שאינו כהן ואינו זקוק לכל הוכחה לכך. בפרט שהוא גם אומר שאינו כהן.

 

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אתה צודק. כלומר, לעובדה שאם אין כל ידיעה אחרת אנו מכריעים שהוא ישראל לקולא ולחומרא זה ברור בכל התורה ובכל הנושאים כשיש ספק הולכים אחר הרוב. אני רק הבאתי ראיה מעבר לזה שבפני יהושע כתוב שאפילו כשיש ע"א הטוען שהוא כהן, אינו נאמן נגד הרוב, וזה אתה אומר שהפנ"י מדבר רק לקולא. יתכן, משום שהרבה יחלקו על הפנ"י כפי שציינתי לדברי הש"ש שברובא דאיתא קמן ע"א נאמן נגד הרוב משום שהוא רק אומר שאין כאן תערובת כפי שביאר שם, ורבים סוברים כך. אז יתכן שהפנ"י יאמר שע"א מול רוב זה משהו כמו ספק – כאמור, אני לא יודע, אפשר שאכן כן זה רק כספק, ואפשר שכוונתו לומר שהרוב מכריע גם בכה"ג.

  2. גם אנחנו היום היינו ברבנות לפתיחת תיק וביקשו הוכחה שהוא לא כהן אני לא מבינה מה זה השטות הזאת?!
    מאיפה נביא מכתב כזה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל