לתרומות לחץ כאן

האם מותר להלשין על מתחרה שעובד ללא רישיון

שאלה:

שלום וברכה
אני עוסק בהדרכת טיולים-מקצוע זה דורש לימודים של שנתיים וחצי ובחינות קשות מאוד עד קבלת הרשיון.
כיום משרד התיירות אינו מתיר למי שאין לו רשיון מורה דרך בתוקף להדריך קבוצת מבוגרים.
הוקמה אגודה אשר חבריה מתבקשים לעדכן את הגורמים הרלוונטיים בדבר מדריכים לא מאושרים בטענה כי הם גוזלים את הפרנסה של מורי הדרך אשר עמלו קשות עד לקבלת הרשיון
האם מותר למסור/להלשין על אותם מדריכים שלא ברשות?

תשובה:

שלום רב,

לא. אסור לך להלשין. והסיבה לכך הוא משום שאם תשים לב הענין שמציק לכם זה עצם העובדה שיש מדריכים נוספים בשוק. ותמיד לכם עדיף שיהיה פחות עובדים בתחום הזה – דבר שיביא לכם יותר עובדה יותר פרנסה וכו'. אילו אותם מדריכים היו מורידים מחיר דווקא בגלל שאינם בעלי רישיון שזה עצמו נותן להם אפשרות להוריד מחיר. לדוגמא, אדם פתח חנות לממכר X מישהו אחר פתח תוכן ברחוב בסמוך אליו למכור אותו דבר ואף מוריד מחירים כי אין לו עלויות של חנות, מיסים, מע"מ וכו'. זה סיבה לבעל החנות להתנגד משום שהוא עצמו אינו יכול להוריד מחירים בגלל העלויות שיש לו. תיאור זה לא שייך במקרה שלכם.

אני מאחל לכולכם בהצלחה.

מקורות:

ראה בשו"ת שואל ומשיב (מהדו"ק ח"א סי' כ') שנשאל בשאלה דומה. היה אחד היה לו חנות של יי"ש ברישיון. ואחר פתח לידו חנות אחרת בלי רישיון דבר שאפשר לו להוריד מיחירים באופן שבעל הרישיון לא יכל (מיסים וכד'). ונשאל האם מותר להלשין עליו. והאריך לבאר את הסוגיה של קא פסקת לחיותי. ומה שנפסק בשו"ע חו"מ סי' קנו. ויסוד הסוגיה כפי שביאר שם שהתחרות בין המוכרים חייבת להיות הוגנת. ואם אין אפשרות לאחד להוריד מחירים דווקא בגלל עלויות הרישיון שלו, זו סיבה שיוכל לתבוע את האחר שמוריד מחירים. וראה עוד בשו"ת דברי חיים ח"א חו"מ סי' יח-כ'. אבל כאמור, זה לא שייך במקרה שלכם כפי שביארנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל