לתרומות לחץ כאן

נישואי בעלת תשובה לכהן בעל תשובה בחו"ל

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה,
מעשה בבעל תשובה בחו"ך שהשתך עם בעלת תשובה, ונודע לו בודאי שהוא כהן, והיא מודה שנבעלה לגוי. וחכם אחד שם התיר אותה מחמת שבגוי בעל אותה עם לבוש באותו מקום
וראיתי בכל תשובותיכם באתר שההלכה פשוטה לא כך, ועיינתי במקורותיכם, ועיקרה תשובת מהרש"ם, ואכן כך פוסק, אך השואל שרצה להתיר, גם הוא לאו קטיל קני באגמא הוא הגאון אדר"ת
ומה שציינתם לשו"ת ציץ אליעזר, עיינתי שם, ורומז להיפך, שיש מקום לצרף לקולא
אם תוכלו להבהיר מקורות ברורים
מאידך טען ת"ח אחר, שכיון שהורי החתן חילונים, ומהיכרותו במצב באמריקה יש רוב גדול של נבעלות לגוים, והחתן חלל ושרי בזונה – מה דעתכם, והאם יש לחילונית נאמנות לקיים? להכחיש?
אשמח לתשובה מפורטת
יהודה

תשובה:

שלום רב,

באוצר הפוסקים סי' כ' עמודים יז-יח הביאו רשימה ארוכה של פוסקים שכולם כתבו שזה נחשב לביאה גמורה. (מלבד במשפטים ישרים שהסתפק בזה, וגם הוא צידד לומר שזה ביאה גמורה. פוסקים אחרים שאתה מונה כאן אני לא מכיר שכתבו שאין זה נחשב לביאה לגבי ביאת איסור.

מה שהבאת מהציץ אליעזר דומני שטעות נפלה בידך. הוא מדבר על בעל ואישה שיש חשש כבר בהיריון ולא ניתן להשתמש באמצעי מניעה אחר האם מותר ע"י קונדום או לא, זו סוגיה אחרת לחלוטין. כלומר, אין בעיה של ביאה שהרי הם נשואים, השאלה היא רק מצד הוצאת זרע לבטלה, ואין כאן המקום להאריך. אבל אני לא מכיר פוסקים שמתירים בטענה שאין כאן ביאה. את דברי האדרת אני לא מכיר, אבל מן הסתם הוא מדבר על סיטואציה כזו.

לעצם הנושא האם כהן יכול להתנשא לבעלת תשובה מחו"ל זה לא פשוט, ראה כאן וכאן. ומ"מ אם היא אומרת שנבעלה לגוי ודאי שאין כל היתר כפי שכתבת בשאלה.

ההערה של אותו ת"ח, שמא הכהן הזה הוא חלל מחמת אמו שאולי נבעלה לגוי. צריכים לשים לב, כדי לעשותו חלל חייבים להגיע למצב שאמו ודאי פסולה לכהונה מעיקר הדין – מדאורייתא. כלומר, אם אנו נאמר שהוא אסור לו להנשא לבעלת תשובה משום שיש רוב גויים ושמא נבעלה להם, ומשום מעלת יוחסין לא מספיק ברי שלה שלא נבעלה לפסול, אלא גם צריך רוב כשרים, זה רק משום מעלת יוחסין אבל מדאורייתא ודאי היא כשרה לכהונה. כלומר, כדי לפסול את הכהן ולעשותו חלל צריך שאמו תהיה פסולה לכהונה מדאורייתא.

לכן אם אמו חיה וקיימת ודאי לא ניתן לקבוע שהיא נבעלה לגוי בלי לשאול אותה. משום שהיא נאמנת בברי לומר שלא נבעלה למרות היא אינה דתיה, שהרי מסייע לה חזקת כשרות (חזקה קמייתא שנולדה כשרה לכהונה). ובברי וחזקה היא נאמנת לומר שלא נבעלה לפסול. (אם כי, הגדרת הרוב אינה כפי שהצגת – רוב גדול הנבעלות לגויים. אלא רוב רובם של אלו שאינם דתיות הן בר בעולות עד גיל 20 לדוגמא, ואם אנו נוקטים שהיא ודאי נבעלה, ממילא נבעלה לאחד מהרוב שהוא רוב פסולים). אולם כאמור, אם היא טוענת שלא נבעלה לפסול היא נאמנת (וגם טענת ברי באיסורין מועיל לבעל דבר בלי קשר לכללי עד אחד נאמן באיסורין כמו שרואים מכמה סוגיות).

לכן ודאי שלא ניתן לומר שכל מי שאמו חילונית בחו"ל אינו כהן.

הלכה למעשה, אני לא רואה מקום להיתר לאחר שהבחורה אמרה בפירוש שנבעלה לגוי.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד
    שלום וברכה, תודה על התשובה המהירה
    מה שציינתם לאוצר הפוסקים – יש"כ,
    אך עיינתי שם, ואני רואה שאדרבה, כמה וכמה פוס' התלבטו בזה, ונוטים להקל מחמת שאינו מזריע לרחמה, וכמו משמש מת בעריות: התשובה שלמה נשאר בספק (אוצה"פ יז-א) ובישמח לבב כותב שהשכל מחייב שפטור (יז-ב), [ואין לומר דווקא א"א, שמחמת שנאמר ש"ז, שהרי חז"ל למדו מא"א לכל העריות לפטור משמש מת] וכן המראה כהן (יז-ג).
    ובעלהו רענן (יח-א) מחלק מרגיש הנאת בית הרחם ללא מרגיש. וגם המהרש"ם מודה לו רק שסובר שודאי נהנה. גם צ"ע כעת בדברי האוסרים אם מדין ודאי העלו כן או מדין ספק
    (והציץ אליעזר נמצא בחלק כא סימן לז, ולא טעיתי בפשוטות, והנידון הוא אותו נידון, עיינו שם. אכן שגיתי במה שיחסתי לו, שהרב השואל הוא שסבר לצרף האדר"ת, והצי"א חולק עליו שהאדר"ת לא החליט הדבר. ואגב משמעות דבריו שלא ראה כל האוצה"פ.)
    האדר"ת הוא הוא הרב השואל בתשובת מהרש"ם ז"ל ח”ו סי’ קצ”ה

    ולעניין מה שכתבתם שצריכים לראות שהאם פסולה מן התורה לכהונה – אין הכי נמי, על זה אנו דנים, שהיא פסולה מחמת רוב מן התורה
    ומה שהבאתם שמה"ת כשרה ברוב פסולים, לא הבנתי, הני מילי כשטוענת ברי לכשר נבעלתי, אבל כל זמן שלא טענה למה לא ניזל בתר רובא
    ומ"ש לשאול אותה, אינני יודע אם טענתה מעלה ומורידה, וכל הסוגיות והתשובות שצרפתם עוסקות באשה שכעת מאמינה בתורה, אבל כאן כשאנו דנים על האם החילונית באמריקה, שאין לה אמונה בתורה רח"ל, מדוע שתהיה לה נאמנות?
    (ובעוניי לא מצאתי צורך בתרי רובי שדווקא "ביוחסין" עשו מעלה, והיינו שהיוחסין ידועים, שזה כהן, ובאין אנו להשיאו אשה שנולד לן רעותא, אבל בנ"ד ג שאנו דנים על עיקר היחוס שלו, לכאו' דינו כשאר דיני תורה, וסגי ברוב)
    אמנם גם אם אנו דנים מעמדה של האם בספק, ואולי מחמת שהוא רוב התלוי במעשה, עדיין יש לדון להקל, מחמת חזקת כשרות בת זו לאדם זה, שכשנולדה הייתה בחזקת כשרות לאותו "כהן", בין אם הוא כהן בין אם הוא חלל, ועתה שנבעלה לגוי, אל תוציאנה מחזקתה, שמא אף הוא חלל. וכמדומה שייך לנידון אם מחזיקים מאיסור לאיסור, ועדיף מינה, שסיבת ההיתר גם כעת הוא מחמת צד אחד באותה סיבה שרצינו להתירה מעיקרא
    ובפרט שיש לנו עוד צירוף שמא לא התחללה על ידי המלבוש שלבש הבועל, ואולי זה היה החשבון של אותו חכם מעיקרא, לצרף המשפטים ישרים ודעימיה לכל מה שאמרנו, ולא סמך רק על זה
    סוף דבר השאלות שרצינו לברר
    א. מדוע לא תהיה אמו של החתן פסולה מן התורה לכהונה מחמת רוב, ואפילו לקולא כנידון דידן, הואיל והיא חילונית ואין לה נאמנות כלל?
    ב. האם לדעתכם האם עכ"פ ספק זונה, ובנה ספק חלל?
    ג. מה הדין בבתולה שנבעלה לגוי, האם היא מותרת לספק חלל, מחמת חזקת היתר שהיה לה לאדם זה בשעה שנולדה (ממנ"פ)
    יהודה

  2. לגבי הרישא אני אבדוק בעז"ה מחר. הרושם שלי עד כמה שאני זוכר שעסקתי בזה לא ראיתי אחד שסובר כך מלבד המשפטים ישרים שמסתפק (ועתה אתה מוסיף שגם האדרת הסתפק). אבל מזה לא ניתן לעשות אפילו לא ספק. יש גם תשובה של הרב אלישיב שמישהו העלה את זה בצירוף והוא השיב ממש בתקיפות שאפילו צירוף קל לא ניתן לעשות על סברא זו. כעת אינני זוכר באיזה חלק התשובה הזו. אבל בעז"ה אבדוק מחר. בכל אופן, ובל נשכח שכאן אנו עוסקים באיסור דאורייתא!

    לגבי שאלתך מדוע אין אנו הולכים אחר הרוב. למעשה אין כל ודאות בכלל שהיא נבעלה כדי שנאמר שנבעלה לאחד מהרוב.. כלומר, בסוגיה בכתובות מדובר שאנו יודעים שהיא נבעלה ולכן השאלה היא האם נבעלה לפסול או לכשר. אבל אישה נשואה אנו לא מניחים שהיא נבעלה למישהו אחר תחת בעלה, וכך גם מבואר בסי' ז' שבעלה משמרה. ולפני הנישואין גם אנו לא יודעים שהיא נבעלה שהרי לא היתה מעוברת וכד'. אלא שההנחה היא שמן הסתם היא נבעלה ולכן אתה אומר נלך אחר הרוב, אבל צריך לשים לב שיש כאן 2 צעדים ביחד: הנחה שנבעלה, ואם כך מן הסתם לאחד מהרוב.
    עכשיו, חזקה וברי מועיל נגד רוב, האישה הזו מוחזקת בכשרותה לכהונה. טענתך שהאישה הזו אינה נאמנת יכולה להיות נכונה כשדנים על עדות, ואפילו על עדות באיסורין אינה נאמנת משום שהיא חשודה באותו דבר ולכן אינה נאנמת (ואם כי גם בזה יש לדון כפי שהעיר בשו"ת אור גדול סי' כז).
    מ"מ לגבי שאלתך, מדובר על אישה שתטען לגבי עצמה ולא כעדות על אחרים וזה טענת ברי. ראה בדברי הרא"ש בסוגיה של פתח פתוח, וראה עוד בשו"ת רבי אליעזר (גורדון סי' כז) שהרחיב בזה. השמעתתא גם מסביר את החילוק הזה בין אם היא טוענת לגבי עצמה ולבין אם היא מעידה על ילדיה. לכן, לא ניתן לקבוע על אישה שהיא פסולה לכהונה מדאורייתא סתם כך בגלל שהיא חילונית, אחרת לעולם לא תמצא אפילו ספק כהן מבעלי תשובה בחו"ל. בנוסף, יש לומר שהיא נאמנת במיגו שהיתה טוענת שלא נבעלה כלל לפני נישואיה, ואם היתה טוענת כך, י"ל שהיתה נאמנת.
    מה שכתבת בד"ה אמנם לא הבנתי כלל.
    ומה שכתבת לשם מה לשאול אותה – נסמוך על הרוב, זה לא שייך, כיצד נקבע שהוא חלל לאחר שכבר הוחזק ככהן? ונאמר שחזקתו היתה בטעות בלי לשאול אותה מילה אחת?! כיצד ניתן לעשות זאת שיש יותר מחשש סביר לאיסור דאורייתא?
    לסיכום, אני לא רואה משום להיתר. לענ"ד הספק בכהונה שלו הוא בדיוק כמו כל הכהנים אלא אם כן, שאל את אמו ואמרה לו שהיא היתה פסולה לכהונה.

    ומה שכתבת באות ג', ודאי שאם היא נבעלה לגוי אינו מועיל לספק חלל שלו, שהרי החזקה שלה אינה יכולה להכריע את הספק שלו. זה פשוט לגמרי. אפילו בשלח שליח לקדש אישה ומת השליח שאסור בכל הנשים שבעולם ולדעת הרמב"ן מעיקר הדין, לא מועיל חזקת פנויה של אחיותיה להתיר אותה להנשא לו, משום שחזקה קיימתא מועיל רק לספק של האדם עצמו ולא כדי להכריע ספיקות של אחרים, כש"כ בנד"ד שאין כל קשר בין החזקה שלה לספק שלו.

  3. כב' הרב המשיב, שלום וברכה
    הנה בעניין החתן מבואר בדברינו שיש לדון או מצד ודאי חלל או מצד ספק חלל וחזקת היתר לכלה

    הצד הראשון ללכת אחר הרוב, וכמבואר בכ"ד שרובא וחזקה רובא עדיף
    וע"ז כתבתם ש"אין כל ודאות בכלל שהיא נבעלה כדי שנאמר שנבעלה לאחד מהרוב.. "
    נ.ב. כבודו לא דק, אינני טוען רק שיש רוב גוים, אלא גם שרוב נשים נבעלות שם, כפי שנתברר לי, ורוב זה הוא כמו כמו רוב נשים מתעברות ויולדות, בריש פרק האשה בתרא, ופשוט.

    ומ"ש בסו"ד, "לעולם לא תמצא אפילו ספק כהן מבעלי תשובה בחו”ל"
    איני יודע מה זו טענה

    ומ"ש כיצד נקבע שהוא חלל לאחר שכבר הוחזק ככהן?
    לא הבנתי טענה זו, כיון שהספק לא התעורר אחר כך, אלא שמיד כשנשא את אם החתן הייתה לפחות בפסק זונה, ומיד כשנולד היה בספק חלל

    שלב הבא, שכיון שנחשבת בעולה ודאי, הרי שנחשב חלל ודאי, ואין מתחשבין בדבריה, ואינו עניין לנאמנות אשה בפ"ק דכתובות
    ואתם כותבים: "טענתך שהאישה הזו אינה נאמנת יכולה להיות נכונה כשדנים על עדות באיסורין כו'"
    ננסה לברר מעט דברינו
    א. דהנה שיטת כמה ראשונים שנאמנותה כדין עד אחד באיסורים, וכמשמעות הגמ' "זו עדות שהאשה כשרה לה", ראה רשב"א דף ט. ד"ה אע"פ. וראה גם ריטב"א יג:, שכ' שהאשה כשרה 'לעדות' זו, ומשמע מדין עדות. וכ"פ רע"א בדרוש וחידוש יג. והש"ש שער ד (פכ"ב). וראה גם בקו"ש אות כג בבירור שיטה זו. וכיון שכן אינה נאמנת כדין שהכופר בתורה אין לו נאמנות כלל [והתלבטות האור גדול שהבאתם אינו אלא במי שמאמין בתורה אלא שעבר על איסור לתיאבון וכיוצא, לא במי שלא אכפת לו מאיסורי תורה ופשוט מאוד]
    וכן מצאנו בבית מאיר סי’ ו’ סעי’ ט’ [הובא בקובץ תשובות הגריש"א זצ"ל, ח"א, קמז] שמצדד בפנויה שנתעברה וטרם שהמליטה נשתמדה והולד הוחזר לעדת ישראל דמכיון שחז”ל קראו אותו עדות ‘זו עדות שהאשה כשרה לו’ וכשנשתמדה דינה כגויה, ואף אם היא פסולה לעדות נוסף ע”ז שהיא אשה גם מצד מחמת עבירה מ”מ כשרה לעדות מ”מ מומרת כגוי חשיבא
    ב. שיטה שניה שנראית מלשונות רש"י ותוס' בכמה דוכתי משמע שנאמנת בטענתה. שכתבו שנאמנת משום "טענת ברי". ויש להבין שיטה זו, אם איננו באים מכח נאמנות באיסורים, מה עדיפותה על שאר אינשי (כן הקשה קו"ש אות כו)
    (1) ובתשובת רע"א ח"ב סי' נד דימה עניין זה לנישאת לאחד מעדיה, וכלשון הרשב"א קידושין דף סה ע"ב ז"ל, "שאין כופין אדם על הוראת חזקה דמעיקרא, שלא הורתה תורה אלא למי שמסופק בדבר, ומי שיודע את האמת שמותר, אינו מחוייב כלל להוראת החזקה", ובקיצור,
    אדם כלפי עצמו נאמן ביודעו האמת.
    ולפ"ז, אם החתן, בהיותה כופרת בתורה, ולא אכפת לה מאיסורים, לא שייך לומר "אדם שיודע האמת אינו מחויב לחזקה", ואין דבריה אלא כמשחק
    (2) מאידך בדרוש וחידוש בכתובות מסביר שיטה זו, שהנאמנות הוא מכח "בעל המעשה", שכשבעל המעשה טוען בברי בדבר שהיה בידו, הריהו נאמן "לברר", [עי"ש שעדיף בעד אחד באיסורים, שע"א אינו נאמן נגד רוב, אבל בעל המעשה מברר את הספק, כמי שאינו, ונאמן, ויש עוד נפק"מ].
    וגם לפי דרך זו נראה, שלא נתנה תורה נאמנות מדין בעלים, אלא למי שיש לו איזושהי נאמנות, אז נאמן גם כלפי אחרים. וראיה לדבר, שהרא"ש פרק הניזקין חילוק יא, הסביר שדין נאמנות "בעלים" נפקא לן מדין וספרה לה, שכאן גילתה התורה שהבעלים על הדבר נאמן לעלמא. וממקום שבאת, החשודה על הנדה אין לה נאמנות [עי' חוו"ד ריש סי' קפה] וכמו שאין לה כל נאמנות באיסורים [ורק אם נאמנת, אז חידשה תורה גם לאחרים מדין בעל המעשה]
    וכ"ש הכא שגרעא מחשוד לתאבון, דסו"ס אכפת לו מאיסורי ולא שביק היתרא, ועוד יש להוסיף שאינה נאמנת משום שלא דייקא באותה שעה, דמה אכפת לה לזנות עם גוי ה"י. ובלא דייק נראה שאין שום נאמנות, עי' ספ"ב דכתובות גבי גר

    [ונהנתי לראות תשובת ר"א גורדון שציינתם, אך כאמור אינו עניין לכופר]

    ובדרך שניה כתבנו שאפי' את"ל שאינו חלל ודאי, יש להכשיר מצד חזקת היתר
    וע"ז כתבתם, "שהחזקה שלה אינה יכולה להכריע את הספק שלו. זה פשוט לגמרי כו'"
    לא הבנתי מה עניין זה לזה, ונידון השולח שליח לקדש אשה, אסור בכל הנשים, הוא מפני שכשבא לשאת רחל, אומרים לו שמא את קרובתה לאה קידשת, וזאת ערווה עליך, ואיננו דנים על חתיכת הספק – רחל – חזקת פנויה בעצמה, שהרי איסור אחות אשה (או בת אשתו וכו') אינו תלוי בה בפניותה, רק בקרובתה, וכיון שאתה צריך לדון על לאה, סובר הרמב"ן שחזקת פנויה של לאה לא מהני לרחל.
    אבל הכא בנידון דידן אנו דנים חזקת "היתר" ביחס לכלה, וכן לכלה על החתן, וכשנבעלה לגוי ונעשתה זונה, אנו דנים האם מעשה זה אוסר אותה על החתן, ומספק אל תפקיע חזקת היתר [וחזקת היתר חזקה היא, כמבואר בחזו"א נ"ט ס"ק ח]
    ובאמת יש לשאול מדוע הרמב"ן במקום לדון חזקת פנויה על קרובותיה, ידון חזקת היתר על רחל עצמה. וראיתי ששאל זאת בשו"ת בית הלוי (ח"ב סי' ל"ז אות ז) ומתרץ שסובר הרמב"ן שאין לדון עליה כיון ששורש הספק הוא באחותה. ביאור הדברים, כיון שהאיסור (אחות אשתו, וכדו') אינו תלוי בשום דבר שנעשה ברחל, רק בלאה, אין לדון אלא על לאה.
    אמנם בנידון דידן שניהם, האיש והאשה, שניהם הנידונים, ודמי לחתיכה שהיתה מותרת ואח"כ חל בה דבר שספק אוסרו עלי, מספק אין לאוסרו

    [והנה הרמב"ן עצמו (קידושין סו.) סובר שחזקת האם מועילה לינאי (כתוס' דלא כרש"י שם), וקשה שהוא סובר בשולח שליח שחזקת לאה לא מועילה לרחל.
    ותי' בחי' חת"ס (גיטין סד.) דווקא בשלח שליח אין דנים חזקה לרמב"ן, משום שאם תאמר בכל אשה חזקת פנויה, ולא את זו קידש, נמצאת מתיר את כולן, והרי חזקה שליח עושה שליחותו, ובודאי אחת יש שאינה בחז' פנויה. אבל כשבאות לפנינו אנו אומרים להן שי"ל חזקת פנויה, ונקיים חזקה שליח עושה שליחותו באחרות.]

    ומטעם אחר אני מבין את השוני בין מקרה דידן לחזקות דעלמא, שבעלמא אנו מוצאים שמספק לא "התרחש" דבר האוסר, אבל כאן סיבת האיסור ודאי קרתה, שהכלה אח"כ נעשית זונה, אלא שאתה דן שכיון שיתכן שהוא ג"כ חלל ומותרת לו, נעמיד על חזקת "היתר". ולדעתי צריכא עיונא וראיה אם אינו חזקה

    ***
    ואם יורשה לי, יש להעיר מדוע פשוט כ"כ שספק חלל אסור מן התורה? נימא קל וחומר מספק ממזר, שחמור ממנו בכל צד ובכ"ז ספיקו מותר [ובאב"מ סי' ד הביא שעה"מ שנחלק אם שאר פסולי קהל ספקם מותר, ושם באו מטפה פסולה וליכא ק"ו כלל]
    ואין לטעון איסורי כהונה שאני, שמעולם לא אמרנו כן כפרכא לקל וחומר, ולא רציתי להאריך,
    רק אמנם בעשרה יוחסין עז:, לחד שינוייא סלקא דעתין שאיסורי כהונה נאמר בהם איסור קל חל על איסור חמור, אע"פ שבעלמא לא אמרינן כן (לר"ש). אך אמנם קמ"ל שלא אומרים כן, ויש לפרש שזה גופא השמיענו, שלא תאמר איסורי כהונה חמורים שינהגו בהם כללים אחרים, אלא הכהנים חמורים, שריבה בהם מצוות יתירות [ועד"ז ביבמות ה.]
    ועוד, אפילו תימא שבעלמא עצם איסורי כהונה חמירי, מילתא דאתיא בק"ו לא שמענו בשום מקום לסתור משום טענה זו, ואם ספק ממזר שרי לכהן מה"ת, ספק חלל מותר כמותו.
    זאת ועוד, שכל מה שאנו דנים האם איסורי כהונה חמירי, הני מילי כשהאיסור ידוע, אז אנו אומרים שהכללים הרגילים של איסורים אולי אינם נוהגים בו, אבל הכא שדנים בספקות, אין לומר שאיסור כהונה חמור, כיון שמעיקרא לא התברר שיש כאן איסור, ומדוע עדיף כהן להחמיר בספקות שספקו כודאו?
    וביותר בנידון דידן יש לדון, שהספק הוא על החתן אם הוא כהן כלל או שמא חלל, והנידון אינו כעל איסורי כהונה, אלא על עצם כהונתו וצ"ע ואולי באמת ספק חלל מותר מן התורה…

    יהודה

  4. ברשותך אני אגיב על דבריך:
    הצד הראשון ללכת אחר הרוב, וכמבואר בכ”ד שרובא וחזקה רובא עדיף
    וע”ז כתבתם ש”אין כל ודאות בכלל שהיא נבעלה כדי שנאמר שנבעלה לאחד מהרוב.. ”
    נ.ב. כבודו לא דק, אינני טוען רק שיש רוב גוים, אלא גם שרוב נשים נבעלות שם, כפי שנתברר לי, ורוב זה הוא כמו כמו רוב נשים מתעברות ויולדות, בריש פרק האשה בתרא, ופשוט.
    אם כדבריך, רק צריך לשים לב שלעולם לא יתירו לבעלת תשובה מחו"ל להנשא לכהן. שהרי אם היא נחשבת לודאי נבעלה, עפ"י הרוב – רובא דליתא קמן שאפילו לא מועיל נאמנות ע"א נגדו כמבואר בשמעתתא ועוד אחרונים, א"כ במקום שיש רוב פסולים לא תנשא לכהן אפילו כשטוענת ברי שלא נבעלה לפסול. אני לא שולל לגמרי, אבל צריך לשים לב להשלכות שאתה אומר.
    ומ”ש בסו”ד, “לעולם לא תמצא אפילו ספק כהן מבעלי תשובה בחו”ל”
    איני יודע מה זו טענה
    לא התכוונתי לומר שזו סיבה מדוע דבריך אינם נכונים. רק כתבתי שאף אחד לא אמר דברים כאלה וכנראה שיש סיבה.
    ומ”ש כיצד נקבע שהוא חלל לאחר שכבר הוחזק ככהן?
    לא הבנתי טענה זו, כיון שהספק לא התעורר אחר כך, אלא שמיד כשנשא את אם החתן הייתה לפחות בפסק זונה, ומיד כשנולד היה בספק חלל
    לא מדוייק. אם נאמר שבכך שהיא אומרת שלא נבעלה לפסול היא נשארת בחזקתה, א"כ מאחר שראינו שהוא הוחזק ככהן, כיצד נבטל את החזקה שמא לא אמרה דבר. אולי היא אמרה שלא נבעלה.
    שלב הבא, שכיון שנחשבת בעולה ודאי, הרי שנחשב חלל ודאי, ואין מתחשבין בדבריה, ואינו עניין לנאמנות אשה בפ”ק דכתובות
    ואתם כותבים: “טענתך שהאישה הזו אינה נאמנת יכולה להיות נכונה כשדנים על עדות באיסורין כו'”
    ננסה לברר מעט דברינו
    א. דהנה שיטת כמה ראשונים שנאמנותה כדין עד אחד באיסורים, וכמשמעות הגמ’ “זו עדות שהאשה כשרה לה”, ראה רשב”א דף ט. ד”ה אע”פ. וראה גם ריטב”א יג:, שכ’ שהאשה כשרה ‘לעדות’ זו, ומשמע מדין עדות. וכ”פ רע”א בדרוש וחידוש יג. והש”ש שער ד (פכ”ב). וראה גם בקו”ש אות כג בבירור שיטה זו. וכיון שכן אינה נאמנת כדין שהכופר בתורה אין לו נאמנות כלל [והתלבטות האור גדול שהבאתם אינו אלא במי שמאמין בתורה אלא שעבר על איסור לתיאבון וכיוצא, לא במי שלא אכפת לו מאיסורי תורה ופשוט מאוד]
    וכן מצאנו בבית מאיר סי’ ו’ סעי’ ט’ [הובא בקובץ תשובות הגריש”א זצ”ל, ח”א, קמז] שמצדד בפנויה שנתעברה וטרם שהמליטה נשתמדה והולד הוחזר לעדת ישראל דמכיון שחז”ל קראו אותו עדות ‘זו עדות שהאשה כשרה לו’ וכשנשתמדה דינה כגויה, ואף אם היא פסולה לעדות נוסף ע”ז שהיא אשה גם מצד מחמת עבירה מ”מ כשרה לעדות מ”מ מומרת כגוי חשיבא

    ראה בשמעתתא שהפנתי אליו (שמעתתא ב' מפרק יז ואילך) שחילק בדעת הראשונים הנ"ל בין עדותה לכשרות בתה שזה מדין עדות, לבין עדותה על עצמה שזה מדין בעל דבר – וטענת ברי וכפי שהוכיח מכתובות עו,א. לכן בנד"ד שהנושא הוא רק היא ולא הבן שלה הנושא הוא מדין ברי, ולא מדין ע"א נאמן באיסורין, ולכך התכוונתי במה שכתבתי. (שזה ממש תולדה שנולד מפסולה. ואינו דומה כלל לספק בבתה שנולדה מאותו ביאת פנויה שיש לנו ספק אודותיה אם הוא בכשר או מפסול).
    אילו הנושא היה מדין ע"א באיסורין לא היה מועיל כל המקורות שהבאת כאן, משום שהמקורות הנ"ל כתבו שהיא נאמנת גם במומרת וכד', זה רק בממזרות, להתיר את הבן לקהל או באופן שמעיקר הדין הבן כשר, וחז"ל החמירו והקילו במקום שאומרת לכשר נבעלתי.
    ב. שיטה שניה שנראית מלשונות רש”י ותוס’ בכמה דוכתי משמע שנאמנת בטענתה. שכתבו שנאמנת משום “טענת ברי”. ויש להבין שיטה זו, אם איננו באים מכח נאמנות באיסורים, מה עדיפותה על שאר אינשי (כן הקשה קו”ש אות כו)
    (1) ובתשובת רע”א ח”ב סי’ נד דימה עניין זה לנישאת לאחד מעדיה, וכלשון הרשב”א קידושין דף סה ע”ב ז”ל, “שאין כופין אדם על הוראת חזקה דמעיקרא, שלא הורתה תורה אלא למי שמסופק בדבר, ומי שיודע את האמת שמותר, אינו מחוייב כלל להוראת החזקה”, ובקיצור,
    אדם כלפי עצמו נאמן ביודעו האמת.
    ולפ”ז, אם החתן, בהיותה כופרת בתורה, ולא אכפת לה מאיסורים, לא שייך לומר “אדם שיודע האמת אינו מחויב לחזקה”, ואין דבריה אלא כמשחק
    אם הנושא היה רק האמא אם היא כשרה או לא, לענ"ד דאי שהיא נאמנת לדעת הרשב"א. אולם אנו עוסקים כעת בכשרותו של הבן אז אני לא יודע אם זה שייך כלל. (למעשה האור שמח באיזה מקום כבר מקשה בסוגיה של נשאת לאחד מעדיה, כיצד זה יועיל לגבי הבנים שהם הרי לא יודעים כלום, ומסביר שם שלא יתכן שאנו נתיר לאישה להנשא לא' מעדיה והבנים יהיו ספק ממזרים. כעת איני זוכר היכן זה נמצא.
    (2) מאידך בדרוש וחידוש בכתובות מסביר שיטה זו, שהנאמנות הוא מכח “בעל המעשה”, שכשבעל המעשה טוען בברי בדבר שהיה בידו, הריהו נאמן “לברר”, [עי”ש שעדיף בעד אחד באיסורים, שע”א אינו נאמן נגד רוב, אבל בעל המעשה מברר את הספק, כמי שאינו, ונאמן, ויש עוד נפק”מ].
    וגם לפי דרך זו נראה, שלא נתנה תורה נאמנות מדין בעלים, אלא למי שיש לו איזושהי נאמנות, אז נאמן גם כלפי אחרים. וראיה לדבר, שהרא”ש פרק הניזקין חילוק יא, הסביר שדין נאמנות “בעלים” נפקא לן מדין וספרה לה, שכאן גילתה התורה שהבעלים על הדבר נאמן לעלמא. וממקום שבאת, החשודה על הנדה אין לה נאמנות [עי’ חוו”ד ריש סי’ קפה] וכמו שאין לה כל נאמנות באיסורים [ורק אם נאמנת, אז חידשה תורה גם לאחרים מדין בעל המעשה]
    וכ”ש הכא שגרעא מחשוד לתאבון, דסו”ס אכפת לו מאיסורי ולא שביק היתרא, ועוד יש להוסיף שאינה נאמנת משום שלא דייקא באותה שעה, דמה אכפת לה לזנות עם גוי ה”י. ובלא דייק נראה שאין שום נאמנות, עי’ ספ”ב דכתובות גבי גר
    לענ"ד נאמנות בעלים הנ"ל זה סוג של דין ע"א באיסורין שאכן אינו נאמן באופן שחשוד לאותו דבר. (כל נאמנות ע"א באיסורין נלמד מוספרה לה). אני מדבר על נאמנת בעל דבר מדין ברי כפי שצייתי למקורות הנ"ל ר"א גורדון, ש"ש, ויש עוד מקורות כעת איני זוכר בע"פ.
    ובכל אופן, יש לתת את הדעת לנקודה נוספת, חשוד לאותו דבר שאינו נאמן באיסורין, או אפילו מחלל שבת שדינו כגוי ואינו נאמן באיסורין, לא ברור כלל שזה דין דאורייתא. כלומר, אם זה לא דין דאורייתא, חזרנו לנושא שמדאורייתא האיש כהן, ומדרבנן החמירו שלא להאמין לחשוד, זה חומרא ולא הקילו כמו בנד"ד. נדמה לי שפעם ראיתי ביביע אומר קטע שלם שהוא מהביא מקורות האם זה דאורייתא או דרבנן, והרוב סברו שזה לא דאורייתא, אבל כעת איני זוכר במדוייק.

    ובדרך שניה כתבנו שאפי’ את”ל שאינו חלל ודאי, יש להכשיר מצד חזקת היתר
    וע”ז כתבתם, “שהחזקה שלה אינה יכולה להכריע את הספק שלו. זה פשוט לגמרי כו'”
    לא הבנתי מה עניין זה לזה, ונידון השולח שליח לקדש אשה, אסור בכל הנשים, הוא מפני שכשבא לשאת רחל, אומרים לו שמא את קרובתה לאה קידשת, וזאת ערווה עליך, ואיננו דנים על חתיכת הספק – רחל – חזקת פנויה בעצמה, שהרי איסור אחות אשה (או בת אשתו וכו’) אינו תלוי בה בפניותה, רק בקרובתה, וכיון שאתה צריך לדון על לאה, סובר הרמב”ן שחזקת פנויה של לאה לא מהני לרחל.
    אבל הכא בנידון דידן אנו דנים חזקת “היתר” ביחס לכלה, וכן לכלה על החתן, וכשנבעלה לגוי ונעשתה זונה, אנו דנים האם מעשה זה אוסר אותה על החתן, ומספק אל תפקיע חזקת היתר [וחזקת היתר חזקה היא, כמבואר בחזו”א נ”ט ס”ק ח]
    פשוט אני מתקשה להבין את דבריך. כיצד יתכן לומר דבר כזה. שהחזקה של הגברת תכריע את הספר של הבחור. מעולם לא שמענו דבר כזה. וכי יש חזקת שלה לפלוני ושלה לאלמוני, החזקות נוגעות רק אליה, חזקת היתר לכהונה, כלומר, שהספק הוא אצלה. וכי כל בחורה שיש לה חזקת היתר תכריע כל ספק חלל זה פשוט מופרך לגמרי.
    ואם יורשה לי, יש להעיר מדוע פשוט כ”כ שספק חלל אסור מן התורה? נימא קל וחומר מספק ממזר, שחמור ממנו בכל צד ובכ”ז ספיקו מותר [ובאב”מ סי’ ד הביא שעה”מ שנחלק אם שאר פסולי קהל ספקם מותר, ושם באו מטפה פסולה וליכא ק”ו כלל]
    הנידון האם ספק חלל אסור מה"ת או לא, תלוי במחלוקת אחרונים. הנוב"י נדמה לי בסי' ו' נוקט שמה"ת הוא מותר. ועד כמה שאני זוכר יש ראיה מדברי הגר"א לדעה זו.
    לסיכום, אני לא רואה כל אפשרות להתיר לו לשאת את הנערה הזו. אם כבודו חושב אחרת, יעשה איך שהוא מבין. לענ"ד אין היתר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל