לתרומות לחץ כאן

שיעור ביצה וקליפתה

שאלה:

שלום לכת"ר
שעור כזית למ"ב חצי ביצה עם קליפתה ומה משנה הקליפה אם הביצים אין גודלם אחיד?
ועלה על דעתי בתחילה מצד הסברה, אולי למקרה של נטילת ידיים בברכה רצינו להחמיר ולהוסיף כמה שיותר. משום "לא תישא" בל יעבור איסור דאוריתא. אבל מאידך בחצי שיעור אסור מן התורה ביצה וקליפתה הרי היה צריך להחמיר הפוך ולומר המינימום דהיינו ללא קליפתה וזהו חומרה דאורייתא.

אי לכך לא מסתבר שזוהי הסיבה ושוב איני מבין מה מועילה הוספת הקליפה בביצים בינוניות שגודלם אינו אחיד.

תודה מראש

תשובה:

שלום רב

הגמרא בעירובין פג כבר עומדת על כך שהביצים אינן שוות בגודלן, ואף שאמרו שמדובר בביצה בינונית, ברור הדבר שלא ניתן לבדוק זאת לבד, אלא על פי גילויים אחרים של חז"ל, כמבואר שם בגמרא לגבי חצי הפרס. כך אמרו שרביעית היא כמו ביצה ומחצה. על שיעור הקליפה כתב המהרי"ל בתחילת הגדה של פסח שהיא כרבע ביצה. האחרונים דנו בדבריו וקבעו שזה שיעור מרווח מידי ולרווחא דמלתא אמר, אבל עכ"פ למדנו שאכן את שיעור הביצה לומדים מדברי חז"ל על פי דמיון לשיעורים אחים, ולא ניתן לקבוע זאת לבד.

את החלק השני בשאלתך לא הבנתי.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. אני מצטער על חוסר הבהירות, אם נוריד את הסברה, ונשאר עם עיקרה השאלה, השאלה היא כזו:
    למה מועיל לפסוק ששיעור כזית "חצי ביצה עם קליפתה"? וכי מה מועיל להוסיף הקליפה, כאשר ממילא שיעור הביצה הבינונית לכתחילה אינה זהה לחברתה?

    מה עניין תוספת הקליפה? למשל, אם אמדוד נפח ביצה אחת (או חצי, אין זה משנה כרגע) בינונית בתוך כוס מים, גם אם תוספת הקליפה תשנה לי את כמות הנפח במקצת, הרי שהביצה השניה שתמדד, נפחה לא יהיה זהה לקודמת, וממילא הוספת נפח הקליפה על פניו לא הועיל ולא כלום.

    מה שנשארנו אם כן, הוא עניין ממוצא של נפח ביצים בינוניות.

    אם כן, מה אכפת לן עם קליפה או בלי קליפה? היחס הממוצא נשאר זהה + תוספת קליפה שעל פניו נראה מינורי ביותר. ואם לא נמדוד ממוצא, הרי שפעמים תצא ביצה גדולה יותר מקודמתה אפילו עם קליפתה, ופעמים שתצא פחותה מקודמתה אפילו בלי קליפתה…

    תודה מראש.

  2. אינני מבין מה לא מובן מתשובתי…. אכן אנחנו לא יודעים לאיזו ביצה בדיוק דיברו חז"ל, ולכן אנחנו לא בודקים שיעור ביצה לפי הצורה שהזכרת אלא לפי השיעורים שמפורשים בענין זה בגמרא ובראשונים. הקליפה ודאי מוסיפה, וגם אם השינוי בעיניך הוא מינורי זה בדיוק מה שעשוי להבדיל בין לצאת ידי חובה לבין לא לצאת…

  3. מה שאינו מובן הוא, שגם אם נוסיף את הקליפה, היא תתקזז עם ביצה קודמת לה שהיתה פחותה ממנה, ושוב אין כאן לדעת אם יצאתי ידי חובה אם לאו.

    אם היה המצב קבוע וידוע, הרי שבהחלט התוספת המינורית היתה מועילה לדעת אם יצאתי אם לאו, אבל כאן, התוספת מתקזזת כל העת אם שלל גודלי הביצים.

    אם פיספסתי משהו בהבנתי, הרי שאני מצטער, וכמובן שלא התכוונתי להטריח את כבודו.

  4. כבר אמרתי, ששיעור ביצה לא נמדד בביצה כזו או אחרת כי הן אכן לא שוות, אלא חז"ל קיבלו באופן ברור את השיעור המדוייק והנחילו לנו, ולכן בכל הספרים מובא שיעור מדוייק 50 סמ"ק או 100 סמ"ק וזאת על פי הסוגיות השונות.

  5. כמובן, כל הדברים ברורים וידועים, ואולי סדר הדברים התבלבל בידי. ויכולת הקליפה להשפיע על הנפח המועט בהבנתי.

    מה הוסיפה הקליפה, האם היא נכללת בסמ"ק שהורו לנו שיעורו (לגר"ח או לח"א)? או שמה יש להוסיפה לשיטת המ"ב?

    תודה לכת"ר על התשובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל