לתרומות לחץ כאן

חתם על הסכם שכירות לאחר שהוטעה שיש שוכרים אחרים שמעוניינים

שלום וברכה, לפני כחודש חתמנו זכרון דברים עם משכיר למעבר בסביבות 28/8-1/9 לישוב שבו יש צורך בועדת קליטה. כיון שהזמן היה דחוק ואותו משכיר אמר לנו שהוא לא יכול לשמור לנו את הבית ויש ממתינים בתור. סגרנו איתו בתנאי שאם אנחנו לא עוברים ועדת קליטה, אנחנו מחויבים למצוא לו מחליף.
כל הזמן הזה הייתי בקשר עם ועדת הקליטה וניסינו למצוא יום שנוכל להגיע. מדובר בתקופת בין הזמנים כך שזה היה קצת מורכב מה עוד שאנחנו גרים במרחק 3 שעות נסיעה מאותו הישוב.
כעבור יום מחתימת זכרון הדברים (חתמנו בלילה והתקשרתי למזכירות על הבוקר) הסתבר שנעשתה טעות ושכחו לומר לנו שהישוב כרגע לא קולט משפחות עם ילדים בגילאי גן. מועדת קליטה אמרו שינסו לעשות משהו. וכך עבר לו יום ועוד יום. בינתיים אלה שהיו אמורים להחליף אותנו לא יכלו לחכות לתשובה וסגרו במקום אחר ובסוף הישוב הודיע לנו שזו התשובה הסופית. אנחנו עוברים את הועדה אבל יכולים להיכנס רק בשנה הבאה. דבר נוסף שחשוב לציין הוא שכשביקשנו כעבור יומיים בפירוש את הטלפונים של אלו שעמדו בתור לסגור ובשל כך מיהרנו לסגור חוזה מבלי לראות את הדירה ומבלי לעבור ועדה מסתבר שלא היו כאלה שממש באו לסגור רק התעניינו.
אם היינו יודעים שאין כאלה שעומדים לסגור ואם היינו יודעים שהישוב לא קולט משפחות כמובן שלא היינו ממהרים לחתום. היינו יכולים לחכות בנחת לתשובות. ולתת לתהליך לקרות בקצב הנכון.
אותו משכיר שחתמנו מולו חתם במקום אחר למעבר ב1/9 ועד היום הוא לא מצא מחליף. (גם כי הישוב לא קולט משפחות וכנראה מסיבות נוספות) .
בגלל שאנחנו חתמנו איתו על זכרון הדברים הוא מרגיש שאנחנו מחויבים לו למרות שהוא חתם בבית אחר לפני שהוא סגר איתנו (אני ראיתי את הבית שהוא סגר כשבוע קודם ויום אחרי שהתקשרתי הוא כבר נסגר. רק כעבור מספר ימים גיסי הודיע לי על בית שפורסם להשכרה) כך שבכל מקרה אין לו הפסד מהלילה שעבר בין חתימת זכרון הדברים לבוקר שהסתבר כל הסיפור .
אותו משכיר רוצה לתבוע אותנו לדין תורה. היינו שמחים לשמוע את דעת התורה למקרה כזה.
עוד אוסיף שפנינו לרב הישוב שלנו כבר לפני שבועים ולדיין בקיא בתחום והוא אמר לנו שאנחנו לא מחויבים. הודענו את זה לאותו משכיר אך הוא מתעקש לתבוע.
בעיה נוספת שאין לו חוזה מול בעל הבית שלו כך שהוא עלול למצוא את עצמו משלם שתי שכירויות למשך זמן ארוך משחשב. כי הישוב לא קולט כרגע. ואולי יש עוד בעיה עם הבית שאיננו מודעים אליה והיא הסיבה שאנשים לא סוגרים כי הישוב הוא מאד מבוקש בדרך כלל.
בתודה ובברכה,

תשובה:

שלום רב,

נראה לי שאם אכן המתעניינים האחרים היו רחוקים מלחתום על חוזה, אינכם מחויבים לזכרון דברים. וזאת משום שלא הסכמתם להתחייב אלא כדי שלא יקדים וישכיר לאחרים ולו הייתם יודעים שהוא עדיין לא חותם חוזה עם אחרים, הייתם מצפים עוד מס' ימים והייתם יורדים מהתכנית.

מקורות:

במקרים אחרים, אם המוכר או המשכיר מלחיץ ואומר שיש לו הצעות אחרות ונודע ששיקר, לא נראה לי שניתן לבטל את העסקה בגלל אמירה זו, מאחר והקונה או השוכר אמור לעשות חשבון אישי שלו אם העסקה משתלמת בשבילו ללא תלות באנשים אחרים.
אבל, במקרה זה, היה ברור שהשוכר חותם על דירה על אף שיתכן מאוד שלא יוכל לבוא ולגור בה, ועשה זאת רק כדי שלא להפסיד את הדירה, אם התברר שלא היה עומד להפסיד את הדירה אם ימתין ימים ספורים, יש בכך טעות בכל העסקה והיא בטלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל