לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שילוח הקן – הפקר המקום

סליחה על השעה ותודה מראש ,אנו השיבו לי בדחיפות,שלום רב, על משטח אדן הויטרינת סלון ביתי, מחוץ לדירתי הטילה יונה 2 ביצים. טרם הטלת הביצים ניסיתי לסלק את הקן אך כנראה שהיא הצליחה לבנות בין העציצים במקום אחר. עברו כבר 8 ימים מאז שהיטלה ביצים והיונים עדיין דוגרות. המשטח מלא עציצים ואני מטפחת אותם.
לפני כשנה על חלון אחר בביתי הטילה יונה ביצה. ביצעתי שילוח הקן תוך כדי בכי ונגרם לי צער עמוק על היונה ועל השכינה. אני מרגישה קרועה . הרב שלי טוען- זו מצווה וחובה וזכות יש לבצע שוב הפעם בחלון אחר. מצד שני, אח שלי טוען שבירר עם הרב שלו ועוד רבנים , שאסור לי כיון שלא בצעתי הפקר על שטח עדן החלון וזו לא המצווה. והיונה בחרה במקום ולכן אסור לי לצער אותה. כמו כן, מפחידים אותי שאם לא אפטר מהקן תולעים ימלאו את הבית. נגרם לי צער גדול כך או כך. מה עלי לעשות???
תשובה:

שלום רב

ראשית צדק מי שאמר שאין מקום לבכי, זו מצוה, וכבר אמרו חז"ל "האומר על קן ציפור יגיעו רחמיך משתקין אותו", אין כאן חשבון לא של רחמנות – בשילוח האם, ולא אכזריות חלילה – בלקיחת הבנים, זוהי גזירת התורה ואנחנו שמחים לקיים מצוותיו יתברך, ולהזכר על ידם בגלות השכינה, להתפלל על הגאולה השלימה וכו', הכל ככתוב בספרים.

לא צדק מי שאמר לך שבגלל שלא הפקרת את אדן החלון את לא יכולה לקיים את המצוה, כיון שהיום אנשים לא מעונינים בביצי יונים והבית לא זוכה לך בביצים באופן אוטומטי, ממילא עדיין ניתן לקיים את המצוה. לכתחילה כמובן טוב יותר להפקיר קודם ולא לסמוך על סברא זו.

אמת, שלא בריא להחזיק קן יונים בבית, זה לא מביא תולעים אבל בהחלט חיידקים..

זמן קיום המצוה הוא בערב, כשהיונה דוגרת ולא הזכר.

בהצלחה רבה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במחילה,
    באמת בהתחלה שהאם דוגרת על הביצים או על האפרוחים אסור לו על פי התורה לקחת את הביצים או האפרוחים בלי לשלח את האם ולכן חצרו אינה קונה לו את הביצים. אבל באותה שעה שהאם תפרח לרגע מעל קינה, מיד החצר קונה, והביצים והאפרוחים שייכים לבעל החצר, והוא רשאי לקחתם בלא לשלח את האם. מימלא לאחר שעבר יום, הקן נחשב קנוי לבעל החצר, ואין דין שילוח הקן על הביצים או האפרוחים. וכ"כ בשו"ת משנה הלכות חי"ב סימן תכ – שחצרו של אדם קונה לו שלא מדעתו נוהג גם בזה"ז. ומסתפק שם כאשר אמר בפירוש שלא תקנה לו חצרו אם מהני עיי"ש. והרב אג"מ כתב בשו"ת אג"מ חיו"ד ח"ד סימן מה – שאם אדם טוען שאין זה זכות בשבילו ולא רצה לזכות, יש להאמינו גם למפרע ולא קנה, ומימלא יכול עדיין לקיים מצוות שילוח הקן. והגרשז"א בשו"ת מנחת שלמה (ב-ג סימן ק אות ו) מפקפק אפילו כשאומר שאינו רוצה כלל שתזכה לו חצרו בביצים שאינו יכול לקיים מצוות שילוח הקן.

  2. המנהג בזה כסברת האגרות משה שודאי מתקבלת מאוד על דעת, וכפי שציינתי בתשובה שכך רגילים להורות בזמנינו. לכתחילה יש להדר להפקיר.

  3. לא תולעים אלא כיני יונים, [כינים שקופות בגודל כחצי מילימטר], אי אפשר להיפטר מהם אלא בעזרת טיפול בעשן לכל הבית ע"י מדביר מקצועי, סיוט!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל