לתרומות לחץ כאן

שתיית קפה בחנות ללא כשרות

שלום רב,
רציתי לדעת בנוגע לשתיית קפה
בחנויות לא כשרות/כשר/כשר
מהדרין.
1. האם יש צורך לבדוק את החלב,
ואם כן, מה אני אמורה לבדוק
בו?
2. לסוכר לבן הבנתי שאין צורך
בהכשר, האם כך הדבר גם לגבי
סוכר חום?
3.מה לגבי הכוס- האם אפשר
לשתות מכוס שאינה חד פעמית
בחנות שאינה כשרה/ כשרה
בכשרות חלשה?

תודה רבה!!

תשובה:

שלום רב,

במקום כשר ודאי שאין כל בעיה, מדוע שלא היה מותר לשתות שם קפה? אולם במקום שאין בו כשרות, עצם שתיית הקפה יכול להיות בעיה בעיקר עם הכוס שאינה טבולה. וכן עם החלב שאינו מהדרין [שיתכן שיש בעיה של חליבה בשבת, אולם זה אינו אוסר את החלב לשתיה לאחרים (לא למי שחלב בעצמו) לאחר זמן "בכדי שיעשו"]. אולם אם מגישים שם מאכלים יש בעיה קשה יותר של מראית העין. אני מעתיק לך קטע מתוך מאמר המפורסם באתר:

לאכול במסעדה לא-כשרה

שאלה שנשאלת לעתים קרובות היא אם מותר להיכנס למסעדה לא כשרה, כגון לצורך שימוש בשירותים, לאכול מזון כשר, או לצורך פגישה עסקית: האם הכניסה לצרכים אלו מותרת, או שמא יש בה משום מראית עין?

שאלה מעין זו נידונה על-ידי פוסקים קדומים בנוגע לפונדק של גויים. השאלה של אכילת דג מלוח וחמוצים שהוכנו והוגשו על-ידי בעל הפונדק (הלא-יהודי) היא מושא מחלוקת בין הרמ”א לבין המהרש”ל (ים של שלמה, חולין פרק ח, סימן מד), כפי שצוין על-ידי הט”ז (יו”ד צא, ב).

הרמ”א פוסק שבנסיבות אלו, מותר לנוסע לאכול מאכלים אלו בצלחות הפונדק, ואילו המהרש”ל קובע שאסור לעשות כן. שתי הדעות לא מזכירים חשש אכילה או חשש כניסה לפונדק מפני מראית עין. בהנחה שמדובר באכילה ברבים, הרי שלכאורה ניתן ללמוד מדבריהם שאין חשש מראית עין באכילת אוכל כשר בתוך מסעדה לא-כשרה.

אולם, הרב משה פיינשטיין (אגרות משה, או”ח ח”ב, סימן מ) פוסק שאסור להיכנס למסעדה לא-כשרה, מפני חשש מראית עין, כיון שיחשדו בו שאוכל אוכל לא כשר.

אין להקשות על דבריו מתוך דברי הפוסקים הנ”ל, כי יש לומר שבימי קדם, פונדק לא-יהודי שימש כמקום לינה ומחסה, ולא רק מקום אכילה. משום כן, יהודי הרואה את חברו נכנס לפונדק היה יכול להניח שמדובר במי שמחפש מקום לינה, ושאין לו שום כוונה לאכול – וגם אם לאכול (מתוך כורך המציאות), בוודאי שלא לאכול אוכל לא כשר.

כך בימינו, אין איסור מראית עין בכנסיה למלון לא-יהודי, מפני שעוברים ושבים הרואים את הנכנס יניחו שמדובר במבקר במלון, ולא במי שבא כדי לאכול מזון לא כשר.

בניגוד לבית מלון ופונדק, הסיבה המרכזית שעבורה אנשים נכנסים למסעדה לא-כשרה היא כדי לאכול אוכל לא-כשר. לכן, פסק הרב פיינשטיין שאסור להיכנס, מחשש למראית עין.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כשרות רבנות רגילה אינה מהודרת כלל. על מהדרין ראשון לציון אינני מכיר, תוכל לפנות להרב מרדכי אורי אנגלמן שליט"א רב קהילת אהבת ישראל בראשון לציון ולשאול אותו, אני מניח שהוא מכיר ויוכל לכוין אותך.
    סוכר חום לא צריך כשרות מיוחדת לפסח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל