בס״ד, מה ההבדל בין הלכה שנאמר בה כח דהיתרא עדיף לי, וראוי להקל בה , לבין כל המחמיר תבוא עליו ברכה שראוי להחמיר בה ?
תשובה:
ראשית יש כאן איזה טעות, המושג "כח דהתירא עדיף". ממש לא נאמר בהכרעת ההלכה שיש לנהוג להיתר. לפעמים הלשון הזו מושאלת לצורך ההכרעות לקולא מה שנוגע לרבנים המכריעים (כמובן כשהסיבות להקל הם אחרות, ומוסיפים את הלשון הזו). המושג הזה נאמר במקרה שיש לנו שתי אפשרויות ללמוד משהו, אפשר ללמוד לפסוק או להלכה זו להקל, ואפשר ללמוד מהלכה אחרת להחמיר. וכאן אומרת הגמרא כח דהתירא עדיף, ועדיף ללמוד את ההלכה המקילה.
המושג המחמיר תבוא עליו ברכה, זה כמובן בהכרעת ההלכה שלפעמים למרות שעיקר ההלכה כדברי המיקל, המחמיר תבוא עליו ברכה. הדגשתי את המילה לפעמים, כדי שלא יחשוב אדם שתמיד יש לו להחמיר, ובכך יבוא לידי שיבוש ההלכה ושיבוש הדעת…