לתרומות לחץ כאן

תפילת ערבית בערב שבת בפלג המנחה

שלום רב, ברצוני לדעת אם ההנהגה הבאה היא לכתחילה לכל הפוסקים וכ"כ אם גם הגרש"א זצוק"ל היה מסכים לה, (לשיטת ר"י)

מנחה ער"ש לפני זמן פלג (פלג 18.01 להגר"א) קבלת שבת (בואי כלה\מזמור שיר) 10 דק' אחר פלג, האשה הדליקה נרות אחר פלג ולפני שקיבלנו שבת, קידוש לפני 19.15 סעודת שבת, קר"ש וס.העומר בשעה20.00 ואכילת כזית לחם נוספת בתוך הסעודה (לאחר 20.00).

תשובה:

שלום רב

מעיקר הדין אין בכך כל חשש כמבואר בכל הפוסקים, אולם בשו"ת קובץ תשובות סי' כג הובאה תשובתו של הגרי"ש אלישיב, שהואיל ועלוליםלצאת מכך כל מיני מכשולות בענין הדלקת הנרות ומנהגה של האשה וחששות נוספים, בארץ ישראל שלא נהגו כך מעולם אין ראוי להנהיג מנהג הזה. ונראה מדבריו, שבחו"ל שהשקיעה בקיץ מאוחרת מאוד גם לדעתו ניתן לנהוג כך בשופי.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אתמול לאחר עיון בזה יצא לי שזה לא לכתחילה כלל כיון שלשיטת השו"ע שפסק כר"ת נמצא שפלג שלנו לשיטתו זה עדין מבעוד יום ולא הוי קבלת שבת כלל, מה דעת הרב בזה?

  2. לרב וינד שליט"א ערב טוב

    א. היום מעט חישבתי את הדברים ומצאתי שאם ר"ת יחשב שעות זמניות מזריחה עד שקיעה פלג שלו יצא אחר שקיעה ראשונה ואם יחשב מעלוה"ש עד ציה"כ השני יצא הפלג שלו דקות בודדות לפני שקיעה ראשונה, כך שבכ"מ גם אם מדליקים כנהוג 20 ד' לפני שקיעה עדין לר"ת זה מבעוד יום וא"כ מדוע לנוהגים ר"ת קבלת שבת בפלג שלנו לא לכתחילה יותר מאשר כנהוג??

    ב. אשמח לדעת אם "שאלתי" בענין מלאכות יו"ט 2 הגיעו לידי הרב…

  3. א. לא הזכרתי בתשובה שהסיבה לכך שזה לא לכתחילה היא משום שחוששים לרבינו תם. ההערה שכתבת נכונה, פלג המנחה לרבינו תם לעיתים הוא לאחר זמן הדלקת הנרות [אני אומר לעיתים כי בימי הקיץ הארוכים השעות הזמניות ארוכות מאוד].
    ב. שאלותיך הגיעו אולם לא מצאתי לכך עדיין זמן. בהצלחה רבה בלימודיך!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל