קריאת התורה קודם תפילת שחרית

רבני בית ההוראה
ט' תמוז ה'תש"ע

שאלה:

שלום הרב.
רציתי לשאול: א’ האם אפשר לכתחילה לשמוע קריאת התורה לפני התפילה [במנין הקודם].
כמו כן רציתי לשאול: ב’ האם אפשר לומר ‘והוא רחום’ עד שקיעה.

תשובה:

א. זמן קריאת התורה תקנו חז”ל שתהיה לאחר תפילת שחרית, ויש להקפיד על כך גם מטעם “תדיר” וגם מטעם שקריאת שמע שהיא מן התורה קודמת לקריאת התורה.

ב. אפשר לומר והוא רחום עד שקיעת החמה.

מקורות:

א. עי’ דעת תורה סי’ רפב ס”א, ועמק ברכה (קריאת התורה אות ד) שביארו הטעם לתקנה זו דווקא לאחר שחרית, והשוני בינה לבין מנחה. ובלקט הקמח (החדש, סי’ קלה ס”ק א) חידש שאפילו אם שמעו כל הציבור את הקריאה [כל אחד בפני עצמו במנין אחר] צריכים לחזור ולקרוא שוב לאחר שחרית.

ב. ראה כאן שביארנו דין והוא רחום אחר הצהריים.

2 תגובות

    יוסי כץ:

    נראה מתוך הדברים כי השואל הינו ממהר בתפלת הבוקר, ויש ליידע אותו כי יש חשיבות גדולה מאוד להצמיד את התחנון לתפילת שמונה עשרה כמבואר ברמ”א קלא,ב, וכן יש ליידע אותו בדברי הסידור אשי ישראל שכתב שהאל ארך אפים שאומרים לפני קריאת התורה נתקן במקום והוא רחום למי שלא הספיק לאומרו לפני קריאת התורה.
    ובפשטות בדיעבד מהני לשמוע קריאת התורה לפני התפלה, רק יש ענין לקרוא לאחר התפלה, אך בפשטות אין זה מעכב כלל.

    עקיבא:

    זה שהציבור צריכים לחזור ולקרוא למרות שכל הציבור שמעו ביחידות, היא כי מצווה על הציבור לקרוא,
    אבל גם אם נאמר שמצווה על היחיד לקרוא הרי יצא ידי חובתו במניין הקודם,
    לכן אין ראייה מלקט הקמח שמדבר על חיוב הציבור, לגבי חיוב של אדם יחיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *