לתרומות לחץ כאן

חסר מזל

הצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חינם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שבעה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

חסר מזל

 

משמעות אחת במילה מזל היא להיות במקום הנכון בזמן הנכון ולהגיד את הדבר הנכון. הדבר נרמז במילה מזל, שכן זהו ראשי תיבות של מקום, זמן, לשון ("מקום, זמן, דיבור"). הצלחות רבות נובעות מכך שאדם היה במקום הנכון בזמן הנכון והיה לו הכוח לומר את הדברים הנכונים.

 

"שלימזל" ("אדם חסר מזל"), הוא אדם שפשוט אין לו מזל. זה מתואר במילה של "שלא מזל".

וורן באפט, שהשווי הנקי שלו הוא למעלה מ-100 מיליארד דולר, אומר שהוא נולד בר מזל. "נולדתי ב-1930. היו לי שתי אחיות שיש להן את כל האינטליגנציה שהייתה לי, שהיה להן את הדחף, אבל לא היו להן אותן הזדמנויות. אם הייתי נקבה, החיים שלי היו שונים לגמרי. כשגדלתי, נשים יכלו להיות מורות, מזכירות או אחיות, וזה היה הכל בערך. אתה לא יודע אם אתה הולך להיוולד שחור או לבן, זכר או נקבה, חולה או כשיר או אם תיוולד בארצות הברית או אפגניסטן (ב-1930, כשהוא נולד, הסיכויים היו 30 ל-1 נגד לידה בארצות הברית). הבדל גדול נוסף היה שהאישיות שלי היתה בצורה מסוימת שמאפשרת לי להיות טוב בהערכת שווי עסקים".

בהזדמנות אחרת, אמר באפט, "נולדתי בזמן הנכון. אם הייתי נולד לפני אלפי שנים, הייתי ארוחת צהריים של איזה חיה כי אני לא יכול לרוץ מהר מאוד או לטפס על עצים. בואו נדמיין, שדג זהב קוסם מחזיר אותי אחורה בזמן לרגע שלפני הלידה שלי. הדג זהב מצביע על קופסה שקופה עם מיליארדי כדורי פלסטיק לבנים שעליהם מוטבעים מספרים שחורים, והוא מציע עסקה, 'אתה יכול לקחת את החיים שיש לך כרגע, או שאתה יכול למשוך מקופסת הלוטו של החיים, ולהסתכן בכדור שמוביל לחיים אחרים'. בחיים החדשים שלי, בהחלט הייתי רוצה להיוולד באמריקה, אבל יש רק כ-4% סיכוי לצייר כדור אדום, לבן וכחול (הצבעים של דגל ארה"ב). הייתי רוצה אינטליגנציה מעל הממוצע, ומשפחה שתומכת בחינוך שלי, אבל רק 8% מהחיים האלה יבואו עם תואר שני. ואני בהחלט מעדיף לא לנסות לצאת מהעוני, אבל אחד מכל שמונה כדורים פירושו שלא תהיה לי גישה למי שתייה נקיים, ומחצית מהכדורים פירושו לחיות על פחות מ-2.50 דולר ליום. אני הולך לשמור על החיים שיש לי כל אחד היה עונה לדג זהב, תודה בכל מקרה. 'מה אם אתן לך לבחור יותר מכדור אחד? האם תשחק עכשיו בלוטו?' זו תהיה רק הצעה כדאית אם הדג זהב ירשה לי למשוך כ-5,000 כדורים ממאגר הלוטו! רק אז אני אשפר את מצבי, או, במילים אחרות, רק אחד מכל 5,000 אנשים בעולם הזה נולד עם סיכוי טוב יותר בחיים ממה שאני נולדתי איתו". באפט מציין כי ארה"ב תגמלה אותו בשפע על הערכת שווי עסקים, אבל זה לא יהיה המקרה בכל מדינה. "זה לא הכישרון הכי גדול בעולם אבל במקרה זה משהו שמשתלם הרבה במערכת הזו". לסיכום: "זכיתי בלוטו בכך שנולדתי לבן, חכם, כשיר, זכר ובאמריקה".

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *