לתרומות לחץ כאן

יהודי עדין

הצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חינם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שבעה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

יהודי עדין

 

אנו אומרים בשחרית ביום שני וחמישי "אחינו כל בית ישראל בצרה ובשביה…המקום ירחם עליהם ויוציאם מצרה לרוחה," אחינו, כל משפחת ישראל הנמצאים במצוקה ובשבי…ה' ירחם עליהם וירחיק אותם, מצוקה עד הקלה. הנוסחה הזו נראית בעייתית שכן מדוע כתוב בה כל בית ישראל, אם לא כל היהודים במצוקה ובשבי? התשובה היא שכאשר מספר קטן של יהודים בצרות, אנו חשים את כאבם כאילו כולנו נמצאים במצב הזה.

בשנת 1898 אירעה שריפה בעיירה בריסק שגרמה להרס המוני. ר' חיים בריסקר (1853-1918) עשה ככל יכולתו להעמיד את המשפחות שנפגעו מהשריפה על רגליהן. בנוסף, במשך התקופה שלאחר השריפה הוא לא ישן בביתו אלא על רצפת המסדרון של בית הכנסת. כאשר משפחתו התחננה בפניו לישון במיטתו בבית, הוא אמר, "איך אני יכול לישון על מיטה בבית שלי כשלהרבה יהודים אין קורת גג לביתם?"

 

לאחד מתומכיה של מגדל אור היה חתן אורי פרידמן שניהל עסק לספנות מניגריה. ממשלת ניגריה הייתה חייבת לו מיליוני דולרים ולא הספיקה לשלם לו עבור שירותיו, מה שגרם לו כעת להיות על סף פשיטת רגל. כמה ימים לפני ראש השנה פגש אורי את ר' גרוסמן באירוע אי שם בארץ. אורי סיפר לר' גרוסמן את המצב וביקש שיתפלל בשבילו. מכיוון שאורי הכיר את מנהל הלשכה של נשיא ניגריה, ר' גרוסמן אמר לאורי לומר מנהל הלשכה שאתה מכיר איש קדוש שגר בארץ הקודש שרוצה לבוא ולברך. זמן קצר לאחר ראש השנה התקשר אורי לר' גרוסמן ואמר לו שקיבל הודעה שנשיא ניגריה מעוניין מאוד לפגוש את האיש הקדוש מארץ הקודש. זמן קצר לאחר מכן, הם יצאו במטוס פרטי לניגריה. בשדה התעופה בניגריה, פגשו אותם 15 קציני צבא ולאחר מכן הובלו ללימוזינה אשר לוותה על ידי שוטרים עד שהגיעו לארמון. במשך השעה וחצי הבאות קיבלו השרים וחברי הממשלה כל אחד ברכות אישיות מר' גרוסמן. אחר כך הוא לווה לחדר מפואר שבו ישב לצד הנשיא. לאחר שיחה מסוימת העניק ר' גרוסמן מתנה מיוחדת לנשיא ניגריה. הנשיא כל כך התרגש עד שהוא קם מכסאו והתיישב על הרצפה לפני ר' גרוסמן, מקפל את רגליו תחתיו והניח את ראשו על ברכיו של ר' גרוסמן. "בברך אותי קדוש בבקשה," הוא הפציר. ר' גרוסמן הניח את ידיו על ראשו של הנשיא ובירך אותו. אז אמר ר' גרוסמן לנשיא שהאיש שאיתו בא, אורי, עוזר לו בעבודת הקודש שלו בישראל. "שמעתי שהוא מתמודד עם איזשהו אתגר כאן בניגריה. לכן אני מבקש שאם יש משהו שתוכל לעשות כדי לעזור לו, בבקשה תעשה זאת." הנשיא אמר שהוא יעשה כל שביכולתו. לאחר פרידה מכל הלב, הם היו בטיסת חזרה לישראל. שבועיים לאחר מכן קיבל אורי את מלוא הסכום שהיה חייב לו ממשלת ניגריה.

 

 

פעם מישהו דחף את ר' דוד סולובייצ'יק לקבל תלמיד מסוים לישיבה. ר' דוד אמר שהילד יכול ללמוד בבית המדרש אבל לא יכול להתקבל לישיבה. האיש שאל בחוסר אמון אם הוא יכול ללמוד בבית המדרש, מדוע הוא לא יכול להצטרף לישיבה. אמר לו ר' דוד שהוא מתפלל ובוכה על הצלחתו של כל בחור בישיבה. "אבל עכשיו, כשהגעתי למכסה של מה שאני יכול להתמודד איתו, אני לא יכול להתפלל אפילו בשביל ילד אחד נוסף."

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *