לתרומות לחץ כאן

אנשים חזקים

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חינם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שבעה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

אנשים חזקים

הרמב"ם (הלכות דעות ו:א) כותב שזה טבעי שאופיו ומעשיו של אדם יושפעו מחבריו ומקורביו ושהוא יפעל לפי נורמות ההתנהגות המקומיות. לכן צריך להתרועע עם צדיקים ולהיות כל הזמן בחברת חכמים כדי ללמוד ממעשיהם. לעומת זאת, עליו להתרחק מהרשעים, כדי לא ללמוד ממעשיהם. מסיבה זו, אנו מצווים להתרחק משכן רע ולא להתרועע עם הרשע (אבות א:ז).[1] זה בדיוק כמו שכתוב "הולך את החכמים חכם…" (משלי יג:כ), מי שהולך עם חכמים יהפוך לחכם ואילו מי שמתחבר עם טיפשים יסבול.

 

מחקרים מראים שאנו קולטים את מצבי הרוח וההרגלים של חמשת האנשים שאיתם אנו מבלים הכי הרבה זמן. האנרגיה של אלה שאנו מקיפים את עצמנו בהם יש השפעה עצומה. החיוביות שלהם הופכת לחיוביות שלנו. הנטייה שלהם לחלום גדול יותר מובילה להתרחבות החלומות שלנו. ההסתכלות החיובית שלהם על העולם ועל אחרים הופכת גם לפרספקטיבה שלנו. והעידוד והאמונה שלהם בנו הופכים לדחף עבורנו לראות את עצמנו באור בהיר יותר. וכשאנחנו מוקפים באנשים הלא נכונים, ההיפך הוא הנכון. זו כוונתו של "ובמושב לצים לא ישב" (תהלים א:א), ראוי לשבח מי שלא יושב בחברת הבוזים. אל תסתובב עם אנשים שליליים וציניים כשהם שואבים את האנרגיה שלך ומורידים אותך.

 

ברוסיה הסובייטית היו יהודים שהתאספו בסודיות במרתף כדי ללמוד ביחד ולחזק זה את זה בשמירה דתית שהייתה נגד השלטון הרוסי. הפגישה הסודית הזו גדלה עד כדי כך שהיא לא יכלה להכיל את כולם. שבוע אחד הגיעו כמה מתעניינים חדשים במהלך השיעור. עם זאת, לא היה מקום עבורם. במרתף היה חבר ותיק בשם בוריס, שבגלל הרקע הדתי החלש שלו, לא הצליח להבין את הלמידה שהתרחשה. כתוצאה מכך, מלמלו כמה מהבכירים זה לזה שאולי כדאי להם לבקש ממנו לעזוב כדי ליצור מקום למי שיתפוס את הלמידה. בוריס שמע את חילופי הדברים האלה שגרמו לו לפנות אז לקהל. הוא הפשיל את שרוולו והראה את הצלקות הרבות שלו. הוא הסביר מה קרה. פעם הוא ישב בבית קפה במוסקבה ובלי ידיעתו הייתה נוכחת קבוצת מהפכנים שזממו נגד ממשלת רוסיה. לפתע נכנס הקג"ב והתחיל להכות את כולם. בוריס אמר לקצין הקג"ב שהוא בדיוק אוכל שם ארוחת צהריים ואין לו שום קשר עם המהפכנים האלה. קצין הקג"ב הגיב: "אם אתה יושב עם הקבוצה, אז אתה חלק מהקבוצה". והוא המשיך להכות את בוריס, והשאיר אותו עם צלקות. בוריס אמר אז, "גם אם אני לא יכול לתפוס את כל הלמידה אבל להיות עם הקבוצה הופך אותי לחלק מהקבוצה.[2] אני רוצה לשבת עם המהפכנים היהודים האלה כאן במרתף הזה". באותו לילה למדו הנוכחים מהסיפור הזה יותר מהשיעור שהתקיים.

 



[1] כאשר החיילים האמריקנים נכנסו לקרב במלחמת העולם השנייה, 25% מהם לא הצליחו להרוג את אויבם, מכיוון שלא קל מבחינה פסיכולוגית להרוג אדם אחר. האמריקנים שכרו צוות של אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש – פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועובדים סוציאליים – כדי ללמד את החיילים האלה איך להרוג, שבו הם הצליחו. שנים מאוחר יותר, במהלך מלחמת וייטנאם, האמריקאים שוב החלו בתוכנית זו עם אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. עם זאת, הפעם זה בוטל מיד. הסיבה לכך היא שלא היה צורך בתוכנית זו מכיוון שזו הייתה המלחמה הראשונה שנלחם על ידי דור שגדל בצפייה בטלוויזיה. כתוצאה מכך, הם כבר ידעו איך להרוג כי הם ראו הרבה רציחות בטלוויזיה. מה אפשר לומר על היום שבו בני הנוער מבלים זמן עצום מוקפים בסצנות אלימות ורציחות כאלה בסרטים שהם צופים בהם, במשחקי וידאו שהם משחקים וכדומה? (זה אפילו לא כולל שפה גסה, התנהגות פלילית ושליליות אחרת שהם נחשפים אליה מכך.)

[2] רעיון זה מובא גם מהדברים הבאים: בהתאם לדרכון שמחזיק הוא מספר היעדים אליהם הוא יכול לנסוע. נכון לשנת 2021, הדרכון הטוב ביותר להחזיק הוא מיפן, שכן אחד עם דרכון יפני מקבל גישה ללא ויזה או ויזה בעת הגעה ל-191 יעדים ברחבי העולם. עם דרכון מארצות הברית או בריטניה, אפשר לקבל גישה ל-185 מדינות. מצד שני, לאדם שברשותו דרכון אפגני יש גישה ל-26 מדינות בלבד. אז בעוד שאדם מיפן, ארצות הברית או בריטניה עשוי להיות רשע, ניתנת לו גישה כמעט לכל המדינות. מצד שני, לאדם טוב מאפגניסטן יש גישה מוגבלת. הסיבה לכך היא שאם הוא חלק מהם, הוא מסווג כאחד מהם. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *