לתרומות לחץ כאן

כלא תכליתי

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חינם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שלשה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

כלא תכליתי

 

בקיץ 1992, תוך כדי הפעלת תוכנית לאסירים, הביא ר' לייבל לם עמית שנסע רבות כמרצה אורח. מכיוון שהאסירים משתוקקים לדעת מה קורה "שם בחוץ" והם חיים בהרפתקאותיהם של אחרים, הם דחפו את הרב לספר להם היכן הוא היה לאחרונה. הוא ענה, "פשוט הייתי בכלא הגדול בעולם ושם התעמתתי עם הסוהר האכזרי מכולם! הכלא הגדול בעולם הוא כל העולם! מי זה הסוהר האכזרי הזה? עצמי! השומר הזה מונע ממך ללכת כמה מטרים ימינה ושמאלה! גם לי יש את המגבלות שלי. אם אני נוסע צפונה אני לא יכול לנסוע דרומה. כמובן שהמגבלות שלי הרבה יותר רחבות משלך – במישור האופקי. אבל מי מונע ממך לעלות למעלה, לטפס אנכית, להתעלות מעל גבולות המקום הזה ולהגיע למיצוי הפוטנציאל האמיתי שלך, אפילו כאן בכלא? אף אחד לא עוצר אותנו חוץ מעצמנו!"

 

כאשר אחד מפנה אצבע לאחר, יש שלושה אצבעות שמצביעים עליו בחזרה. זה מסמל שאנשים מאשימים אחרים באיך שהם נמצאים כאשר זה באמת בגלל עצמם. צמיחה או לא ברוחניות, תלויה בנו כמו שכתוב "עולים ויורדים בו" (בראשית כח:יב), עולה ויורד. אל תאשים אחרים במקום שבו אתה עומד!

 

אנשים עשויים להרגיש שיש להם תירוצים למה הם כמו שהם. עם זאת, כאשר אנו מסתכלים על החיים אנו רואים אנשים שהפכו למי שהם היו בגלל אותם אתגרים, בעוד שאחרים השתמשו בהם בתור תירוצים בגלל זה הם לא הפכו לשום דבר. יש הטוענים שהם לא יכולים למצות את הפוטנציאל שלהם בגלל עבודתם בעבודה ואילו לאחרים זה גורם להם למצות את הפוטנציאל שלהם. חלקם מאותגרים לחיות בארץ ישראל כי הם מתגעגעים למשפחה שלא גרה בה, מחסור בכסף וכדומה. עם זאת, אחרים באותו מצב נעשים טובים יותר בגלל זה, ככל שהם נעשים עצמאיים יותר, יצירתיים וכן הלאה. יש המתלוננים על בן זוג קשה בעוד שאחרים מנצלים את ההזדמנות הזו כמעמד כדי להפוך לגדולים על ידי עבודה על האופי שלהם, לראות את החיובי וכן הלאה.

לכל אחד יש אתגרים בחיים. ככל שהאתגרים קשים יותר, כך יש יותר אפשרויות לצמיחה. חלקם עצובים כי יש להם מעט ילדים ואילו אחרים מוצפים כי יש להם הרבה ילדים. חלקם במצוקה מכיוון שיש להם מעט כסף בעוד שאחרים מודאגים בגלל שיש להם הרבה כסף. לכולנו יש אתגרים. השאלה היא האם זה יגרור אותנו למטה או יהפוך אותנו לגדולים יותר?

 

אנשים אומרים שאם היו לי הורים נהדרים, אדמו"ר מבין, מוח טוב יותר וכו', אז הייתי אדם נהדר. אם נסתכל על המנהיגים הגדולים שלנו לאורך כל הזמן, נבחין כיצד הם לא התאימו לקופסה המושלמת. היו להם תירוצים לא להיות גדולים. אביו של אברהם היה תרח, עובד אלילים. בנוסף, הוא היה אחד נגד העולם כולו בנוגע לאמונה בה'. אחיו של יצחק היה ישמעאל. אחיו של יעקב היה עשו, רוצח, ואף ניסה להרוג אותו. חמיו, לבן, רימה אותו. בתו דינה חוללה. יוסף, הבן האהוב עליו, נמכר על ידי ילדיו האחרים. יוסף הצדיק היה שנוא ונמכר על ידי אחיו. לאחר שהתגבר על הניסיון עם אשתו של פוטיפר, הוא הגיע לכלא למשך שתים עשרה שנים. עכשיו בואו נדבר על משה המנהיג הגדול שלנו. משה גדל בארמון פרעה, בוודאי סביבה רוחנית דלה. יתר על כן, הייתה לו ליקוי בדיבור. הוא גם ברח על חייו לאחר שהרג את המצרי. מה עם דוד המלך? אנשים חשבו שהוא ממזר. יתרה מכך, חמיו שאול ובנו אבשלום ניסו להרוג אותו.

 

השופט דב לוין היה שופט בבית המשפט העליון בישראל במשך שנים. פעם ערך לו ר' יצחק דוד גרוסמן סיור במוסדות השונים של מגדל אור. כשנכנסו לכולל מגדל אור (שיש בו רבים שישבו בכלא אך שינו את מסלול חייהם בשיקום), אחד מחברי הכולל נשא הרצאה תורנית לשאר חברי הקבוצה. חבר זה עצר ואמר, "כבודו, אני צריך להודות לך כנה." "בשביל מה," שאל השופט? "על ששלחתי אותי לכלא, שכן זה גרם לי להשתתף בתכנית השיקום של ר' גרוסמן, שהכירה אותי לתורה ומצוות. זה גם הפגיש אותי עם מורי לעתיד ר' חיים גולומבק." השופט התבדח שזו הפעם הראשונה בחייו שמישהו מודה לו על כך שנשלח לכלא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *