לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

להשאיר מאחור

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חינם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שלשה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

להשאיר מאחור

 

הפסוק אומר "…עזב תעזב עמו" (שמות כג:ה), אם אתה רואה את חמורו של מישהו שאתה שונא קורס מתחת לנטל שלו, אתה צריך לעזור לו. מכיוון ש"עזר" הכוונה היא לעזרה, מדוע משתמשים במילה "עזב"?

 

ילד שהיה מאורס לבתו של ר' ברוך בער ליבוביץ החליט לפרק את השידוך. אותו ילד, כשהיה מאורס לבחורה אחרת, נזקק למכתב המלצה מר' ברוך בער על חמיו לעתיד. לאחר כתיבת המכתב, קרא ר' ברוך בער שלושה נערים שיקראו את המכתב כדי לוודא שאין הטיה אישית שמשפיעה על המילים שכתב. ר' קופל וולפרט מבולטימור, שהיה אחד מהשלושה, נזכר יותר מ-80 שנה מאוחר יותר כיצד ישבו שם שלושתם כלא מאמינים ובעיניהם דמעות על תיאורו של הילד הזה שתיאר ר' ברוך בער — בעל מידות, ירא ה' וכדומה.

           

בנוסף למשמעות עזרה, עזב פירושו גם לעזוב, להשאיר. ר' משה דוד ואלי (1697-1777) מסביר כי לפיכך ניתן לפרש להשאיר את כל השליליות הכעס והעוינות מאחור. אז אתה יכול לעזור לאדם השני. מה קורה כתוצאה מכך שאתה מתעלם מהפגמים שלו ומשאיר אותו מאחור? תעזב עמו — ה' יעשה לך את אותו הדבר, שכן הוא פועל איתנו כמו שאנחנו עושים עם אחרים — מדה כנגד מדה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *