שאלה:
הבן איש חי אומר בפרשת בלק כמדומני במוצאי שבת אם האריך בסעודה עד שיצאה שבת ידלג על המילה 'הזה' ברצה והחליצנו … למאי נפקא מינה אם אומר זה או לא …. והאם יתכן שהוא מבקש לומר שברכה זו כבר לא חלק ממאה ברכות!
תשובה:
הנפקא מינה היא בראש ובראשונה מה לומר… מאוד חשוב לברך מדוייק… ולדעת הבן איש חי אכן אין לומר הזה כיון שכבר יצאה שבת. לגבי מאה ברכות, דעת הגרש"ז אויערבך [שלחן שלמה סי' רפד אות א] שאם מברכים אחר שכבר לילה הברכה אינה מצטרפת למנין מאה ברכות. הבן איש חי נמצא בסוף פרשת חוקת.
שבוע טוב.
על עניין הדיוק … נראה לי שרבים אינם יודעים עניין זה ובשבתות חתנים בסעודה שלישית מברכים רגיל ללא שינוי או ביטול המילה 'הזה'… כשהעליתי זאת בשיעור נאמר לי עפ'י המרא דאתרא שאיננו מכיר עניין זה … והוא אינו נופל בקנה … הוא ראש כולל דיין ועוד כמה עניינים הנוגעים בענייני ההלכה…
אמנם נראה שבני אשכנז לא נהגו בכך.
הוא לא מבני אשכנז אך ניחא
לדעת הרב עןבדיה זצוק"ל, כל ברכה שמברך בשבת אפילו כבר יצאה השבת ויש לילה גמור, כל עוד לא התפלל ערבית של מוצאי שבת, עולות ברכותיו למניין 100 ברכות
להרב שגיא שליט"א
אפשר את המקור או לפחות ציטוט דברי הגאון ר' עובדיה זצוק"ל?
(זה נושא שמאוד מעניין אותי)
חזו"ע ח"ב עמו שלז שם בהערה
השאר תגובה