שאלה:
שלום וברכה,
האם יש צד להתיר רחיצה בתשעת הימים בחיובי עונה?
אשמח למקורות אם אפשר.
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
חובה לרחוץ לפני קיום מצות עונה, אבל הרחיצה תעשה איבר איבר בפושרים ועם סבון, ולא רחיצה של תענוג. אין שום אפשרות אחרת לקיים ענין זה, והרי זו רחיצה של מצוה, וכך רגילים להורות.
אז בעצם לא מגיע לידי ביטוי איסור הרחיצה תשעה ימים, כיון שישנה חובת מצוות עונה פעמיים בשבוע, ובכל פעם חובה לרחוץ…
אחת הפעמים בלאו הכי ליל שבת, וחצי מעם ישראל בחצי החודש האסור… אמנם יש לדעת שבמקומות החמים ובזמנינו לא ניתן לאסור רחיצה לגמרי בתשעת הימים גם בלי הענין הזה.
מה הכונה אבר אבר?
כפשוטו… לא עומדים תחת המקלחת ומתרחצים, רוחצים יד אחת ואחר כך את השניה, כדי שזה לא יהיה רחיצה של תענוג אלא נקיום בסיסי נצרך תכליתי ומהיר.
כבוד הרב לא הבנתי הנידון האם מדבר על הבעל או האשה
ומה המקור לחובה זו? אשמח מאד אם אפשר מקור,
מדבר על הבעל, האשה ודאי רחצה וטבלה, ואם אתה לא מבין למה ומה המקור, זה לא בסדר…
אין צורך לפרסם תגובתי אבל אשמח לתגובה,
אני מקבל שאני לא בסדר, ורוצה לתקן ואשמח אם הרב יכול להסביר לי העניין, או להראות לי שום מ"מ שאוכל לראות שם,
לגבי מש"כ הרב שהאשה טבלה הרי לא מדברים כאן על ליל טבילה.
נכון, שלא בליל טבילה גם האשה תרחץ. יש דבר שנקרא בין אדם לחברו… לא יתכן שאדם יקרב לאשתו עם כל הזיעה של היום, אני מתבייש לכתוב דברים פשוטים אבל זה א"ב… מעבר למה שזה סתם לא יעלה על הדעת, גם חשוב לדעת שהנושא של קיום יחסים אינו איזה מילוי תאווה פרטית אלא קירבה בין שני בני הזוג באופן שנעים לשניהם הקירבה הזו נפשית ופיזית וזה יוצר חיבור ביניהם, בשביל זה צריך להתכונן גם נפשית וגם פיזית.
השאר תגובה