לתרומות לחץ כאן

האם צריך לבצע עונש מוות בישראל?

שאלה:

שלום כבוד הרב.
בתנ"ך הקדוש אנו לומדים במספר מקורות על נלמד האיסור לרצוח ועל החובה לשמור על כבוד המת הנגזרים מרעיון נברא אדם בצלם אלוקים ומצד מסוים יש עונש לרוצח בשגגה וערי המקלט.
דינו של רוצח מופיע בתנ"ך בבראשית פרק ט:
"שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם"
החוק הקובע את עונשו של הרוצח ניתן לנוח ולבניו לאחר המבול.
בבראשית פרק א פסוק כו: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כדמותנו".
הרמב"ן מפרש את הפסוק:ומפני השכל האלוקי המודבק בו באדם נאמר עליו שנברא בצלם אלוקים ובדמותו.
רבי יעקב ספורנו אומר:ובקצת ידמה האדם לשם יתברך הפועל בבחירה.
כאשר נוח יוצא מן התיבה הוא מקריב קורנות לשם יתברך שבתגובה הוא מתיר לו לאכול חיות וישר נותן לנוח את האיסור על שפיכת דם האדם.
בין אם זה להבדיל את דם האדם מדם החיות  לאחר שהשם התיר לנח לאכול חיות ולשפוך את דמם הוא הבהיר שחיות מותר ואילו בני אדם אסור הוא רצה לרסן את הנטייה הטבעית של בני האדם לעשות רע כנאמר יצר האדם רע מנעוריו.
בדברים פרק כא:
"וְכִי יִהְיֶה בְאִישׁ חֵטְא מִשְׁפַּט מָוֶת, וְהוּמָת, וְתָלִיתָ אֹתוֹ עַל-עֵץ. לֹא תָלִין נִבְלָתוֹ עַל הָעֵץ, כִּי קָבוֹר תִּקְבְּרֶנּוּ בַּיּוֹם הַהוּא כִּי קִלְלַת אֱלֹהִים תָּלוּי, וְלֹא תְטַמֵּא אֶת אַדְמָתְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה".
אז הינה השאלה, האם בימינו צריך לעשות עונש מוות (כמו שעשו לאייכמן והיו עושים לדמאניק) לרוצחים כמו הורים שרוצחים את ילדיהם ונשותיהן ומחבלים.
האם הימנעות מעונש מוות מקיימת אל תרצח ומקדשת את קדושת החיים או שהיא מבזה את קדושת החיים ואת הציווי על דינו של רוצח כפי שכתוב בבראשית ט?

תשובה:

בתורה כביכול יש עונש מוות, אבל יש הגדרה מענינת מאוד של רבי משה פיינשטין זצ"ל בעל שו"ת אגרות משה שהיה מגדולי ארה"ב בדורינו, וזאת במענה לשאלת אחד הסנטורים החשובים אם היהדות תומכת בעונש מוות, שאלה נפיצה בארה"ב, והוא ענה כך:

חכמים אמרו שבית דין שהורגת פעם בשבעים שנה היא בית דין חובלנית! כלומר גם פעם בחיים לפסוק מוות זה יותר מידי וראוי לגינוי! אם כן מה טעם בכל עונשי המוות, אלו רק אמצעי המחשה על חומרת העוון! אם נרצה ללמד אדם שחילול שבת הוא דבר נורא, כיצד נמחיש זאת? אם נלמד אותו שעונשו סקילה, הוא מבין את חומרת הענין. למעשה התורה מציבה מכשולים בלתי עבירים בדיני הראיות, ולעולם זה לא יבוא לידי מעשה, אבל המחשה יש. כך גם בן סורר ומורה, התורה מציבה מכשולים לא הגיוניים בענין זה, למשל שלאב והאם יהיה אותו קול… מה צורך יש שלהאם יהיה קול גברי רועם?! הענין הוא כדי שהעונש לא יבוצע לעולם, התורה בקביעת עונש זה רק ממחישה לנו שאדם שהולך אחר שרירות ליבו זולל וסובא אין תכלית לחייו…

בנוגע לאייכמן זה כמובן סיפור אחר…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב תודה על התגובה המהירה.
    מדוע דינו של אייכמן היה שונה מהבחינה ההלכתית שכן לפי הרב פיינשטיין היה מצדיק החלת עונש מוות.
    והאם בימי המקרא באופן כללי אדם אשר רצח דין שפך דמו דמו ישפך גובר על קדוש החיים של נברא אדם בצלם והמתתו מוחרגת מלא תרצח.

  2. בודאי. אני חוזר שוב, יש הרי עונש מוות ביהדות, ודוקא על רצח יש עונש מוות ביהדות… רק שהמטרה של הענוש מוות היא יותר להרתיע וללמד מאשר לבצע, לכן יש הרבה מאוד משכות לעבור עד שזה מתבצע, אבל אדם כמו אייכמן שאחראי ישיר על רצח מליוני יהדות, ודאי דינו למוות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל