לתרומות לחץ כאן

כלי חדש בשלושת השבועות

שאלה:

בס"ד
שלום הרב
יש לי שאלה מהותית דרך שאלה שנראית שגרתית.
קניתי סיר חשמלי שאני שמח בו וקיבלתי אותו אחרי י"ז בתמוז , בנוסף יש להטבילו.
השאלה שלי היא:
היכן השמחה נמצאת? האם הקנייה הראשונית או שמא בקבלת המוצר לבית או שזה כאשר הוא ראוי לשימוש שזה אחרי טבילה. למנ"מ האם מותר להשתמש ולהתחדש בשלושת השבועות. אם הולכים אחר הקניה אין בעיה אך אם הולכים אחר הטבילה שאז אני שמח שהרי אפשר להשתמש ואז יהיה אסור.
תודה רבה.
לשאלה אחרונה האם יש בעיה בכלל לטבול כלים בשלושת השבועות?

תשובה:

שלום וברכה

כלי שחייב בטבילה, או בגד שחייב בבדיקת שעטנז, ברכת שהחיינו נאמרת עליהם לאחר הבדיקה או הטבילה, ולכן לעצם הענין היה אכן מקום לאסור לעשות זאת בשלושת השבועות. אלא שלמעשה מנהגנו היום שלא אומרים ברכת שהחיינו על כלים חדשים, ומי שאינו נוהג לברך רשאי לקנות או לטבול עד ראש חודש אב. כמו כן, סיר כזה מיועד לשימוש כל אנשי הבית, ולא לשימוש אדם אחד בלבד, ממילא ברכתו הטוב והמיטיב ולא שהחיינו, וזה מותר לכתחילה לקנות עד ראש חודש אב ולהשתמש, גם לנוהגים לברך ברכה זו על כלי חדש.

מקורות:

על כך שלא נהגו בברכת שהחיינו על כלי חדש, עי' כף החיים סי' רכג ס"ק כ, והליכות שלמה פרק כג הערה כג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה שכתבתם "כמו כן, סיר כזה מיועד לשימוש כל אנשי הבית, ולא לשימוש אדם אחד בלבד, ממילא ברכתו הטוב והמיטיב ולא שהחיינו", יש להעיר ע"ז ממה שכתב בשו"ת הלכות קטנות חלק ב' סימן קע"ה שכתב בנידון דומה "ונראה דבין המצרים הנוהגים הנוהגים שלא לומר שהחיינו גם יש למנעם שלא ישנו ביין כדי שלא יברכו ברכת הטוב ומטיב דבמקום שהחיינו הוא אלא שזה ליחיד וזה ולרבים". עי"ש.

  2. אכן ידיעה מענינת אבל ההנהגה המקובלת לחלק בין שתי ברכות אלו, כמובא בשערי תשובה תקנא י בשם היעב"ץ, ומהסברא הפשוטה שכאן מזכירים את הזמן, כמה טוב הוא… ובברכת הטוב והמטיב אין התייחסות לזמן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל