שאלה:
שלום כבוד הרב
האם מותר לקטוף תותים למשל בחול המועד ? כתוב בהלכות חול המועד שאם אין רצונו לאכול אסור? שאלתי היא מה לגבי תרומות ומעשרות ומה דעת הרב בכלל לגבי "קטיף התותים" שמפרסמים בחול המועד ?
תודה לרב
תשובה:
אף שהקצירה הותרה בחול המועד רק לצורך המועד, ראה חול המועד כהלכתו פרק ז סעי' ד, נראה שאם מדובר בקטיף חוויתי שיש הנאה בעצם הקטיפה, זה גם צורך המועד ולא מדובר בצורך אכילה בלבד, וכפי שהובא שם שגם פרחים מותר לקטוף לצורך המועד. יש לזכור שתותים נגועים מאוד בחרקים ואין לאכול שלא מגידול מיוחד.
שלום הרב
מה לגבי תרומות ומעשרות? אותו אחד לא מסתבך עם זה?
תודה
ברור שחייבים להפריש אא"כ קוטפים אחד ומיד אוכלים אותו. אם מחזיקים שנים ביד זו כבר בעיה. יש שהציעו פטנט שהקטיף יחשב כקניית הפירות, כלומר שחלק מהתשלום יהיה ספציפםית על הפירות ואז יהיה לזה דין של לקוח הפטור ממעשר, אבל צריך להתנות בפירוש ואני לגמרי לא בטוח שזה מועיל, זה קצת הערמה…
שלום הרב
אבל רוב העולם לא ידוע להפריש כמו שצריך הרי הרוב מסתמכים על הירקות ופירות שכבר עושרו ואם זה נקנה מהבד"ץ אז רובם לא מעשרים ,השאלה האם לכתחילה אפשר לומר לאנשים ללכת לקטיף שכזה בחול המועד?
ודאי שזה לא מומלץ בסיטואציה שאתה מציג. מה שצריך לעשות ואני יודע שכך עושים במושבים חרדיים, אדרבה, חלק מהחוויה היא לימוד הפרשת התרומות והמעשרות, לכזה דבר כדאי ללכת, זה לימוד נפלא לילדים!
שלום כבוד הרב
סלילה על הבורות אבל האם כבוד הרב יכול להמליץ או מכיר ישובים חרדים שיש בהם קטיף לקראת סוכות?
תודה
אין לי מושג, תברר בישוב יסודות.
שלום הרב,
אם זה לא קטיף תותים אלא עבודת שדה אחרת שאני מגיע לעשות בהתנדבות מתוך מטרה לעזור לחקלאי וגם להנות.
זה מותר?
אם זו עבודה שמותר לו לעשות בחול המועד מותר, אבל בדרך כלל זו מלאכה אסורה, ומה שאסור לו אסור גם לך…
שלום הרב,
לפי מה שנכתב פה, שאם הקטיף הוא חוויתי אז זה גם נחשב לצורך המועד, האם יהיה דין דומה לגבי כתיבה/ציור לצורכי כיף (יש לי ילדה הכל בת מצווה שמאוד אוהבת לצייר/לצבוע ושאר מלאכות מעין אלו?
ציורי ילדים פשוטים שהם מעשה הדיוט – מותרים מאותו הטעם, כך מבואר בס' חול המועד כהלכתו פרק ו סעי' פד. אולם כדאי לחנך להמנע מכך, ילדים חייבים לקבל את הרגש לקדושת המועדות, בפרט בגיל בת מצוה או קרוב לכך.
השאר תגובה