לתרומות לחץ כאן

אותיות סת"ם על נרתיק טלית ותפילין

שלום וברכה.

רציתי לרכוש נרתיק טלית ותפילין, שהכיתוב עליהם הוא באותיות ספר תורה, עם תגים.

שמעתי שיש אומרים שיש בעיה הלכתית (לא יודע איזו) ולכן לפני שאני רוכש, רציתי לדעת אם מותר לרכוש, אם עדיף שלא, אם כדאי לכתחילה? ומה החשש של היש אומרים?

תודה רבה.

תשובה:

שלום רב

אין לכתוב דברי חול בכתב אשורי, ראה רמ"א סי' רפד סעי' ב בשם יש אומרים, אבל אם משנים אותו מעט זה בסדר, כך הורו הגר"נ קרליץ והגרי"ש אלישיב.

הצטרף לדיון

20 תגובות

  1. יש לי דוגמא ואשמח אם תגידו אם זה כשר או לא:

    אני מאוד מקווה שאתם יכולים להיכנס לאתר הזה ולראות את התמונה:

    http://www.oter-israel.co.il/web/8888/nsf/sbs.py?&_id=14788&did=5188&title=%EB%E9%F1%E5%E9%20%E8%EC%E9%FA%20%E5%FA%F4%EC%E9%EF%20-%20%EB%E4%E5%F0%E4

    אפשר ללחוץ על התמונה בשביל לראות אותה יותר בגדול.

    מאוד אשמח אם תוכלו לומר אם זה כשר והאם זה גם לכתחילה.

    תודה רבה ויישר כוח.

  2. באלו עם הכתרים ודאי אין בעיה. ובמחשבה שניה, מסתבר שאין בעיה לרכוש את הנרתיק הזה, הבעיה היא בעצם מעשה הכתיבה, אבל לאחר שזה קיים מסתבר שמותר להחזיק בזה בבית בדרך כבוד.

  3. תודה על התשובה.

    האמת היא, שיש לי כבר כזה וגם על התפילין, יש על הנו"ן הסופית שלוש תגים כאלה כמו על הט' של הטלית.

    פשוט, רציתי בזמן האחרון לרכוש עוד סט כזה אבל יותר גדול, ועכשיו, המוכר אומר שיש בעיה הלכתית ושאשאל רב, וזה מה שאני עושה כעת.

    שאלתי לסיכון, האם מותר ליל רכוש את מה שראיתם בתמונה, ושבנרתיק של התפילין, כמו שכתבתי, יש את התגים הללו גם על הנו"ן הסופית, או שכדאי להימנע מזה? פשוט זה מאוד מצא חן בעיני ומאוד יפה, לטעמי.

    תודה רבה מראש.

  4. ומה למעשה אחרי הצ"ע, האם להגיד לו שיעשה או לא? האם יש בזה איסור? הרי זה לא דומה ממש לכתב אשורית?!

    פושט לא מצאתי כ"כ יפה (לטעמי…), אני רוצה לדעת למעשה, האם להגיד שישעו לי או שלא כדאי, ומדוע, אם זה הרי לא דומה לכתב אשורית?

    יישר כוח על כל הזמן שאתם מקדישים לי.

  5. לא הבנתי מה הכוונה שלכם – "האחרים"? אני רוצה לרכוש בדיוק כמו התמונה ששלחתי לכם, ושאלתי האם מוצר לו להגיד לי שיעשה לי סט כזה, או לא?

    תודה רבה.

  6. אלו שעם כתרים מותר גם לומר, האחרים נראים לי כן כתב אשורי מדוייק, ואינני יודע אם מותר לומר לו לעשות, אם זה נחשב כשאר צרכי חול, ואני נוטה לחשוב שאסור.

  7. סליחה שאני שואל שוב, פשוט אני רוצה לדעת באופן סופי, את התמונה ששלחתי, אני מתכוון לדגם השני מצד ימין בשורה הראשונה, שכתוב טלית, הדגם הראשון אחר הי"ב שבטים, על האות טי"ת יש שלוש תגים, ועל התפילין (שאין לי דוגמא להראות לכם) יש על האות פ"א והאות י"ד והנו"ן סופית ג"כ כמה תגים, על אחד מהם יש ב' תגים ועל השאר שניים או שלושה.

    האם מותר לי לרכוש סט כזה (יש לי כבר אבל אני צריך יותר גדול) והאם זה לכתחילה. זה הכל.

    אם זה אסור, איך מוכרים את זה?

    יישר כוח וסליחה שאני שאול כ"כ הרבה, פשוט רציתי לדעת באופן סופי, מותר לרכוש או לא.

    תודה.

  8. הבנתי שעדיף שלא לרכוש את זה. אבל רציתי לדעת מדוע זה אסור, הרי גם לבתי מזוזה יש על השי'ן בחוץ את התגים ומדוע זה מותר? אם נאמר שזה תשמיש קדושה, הרי גם הנרתיק של הטלית והתפילין זה תשמיש קדושה, והתפילין יותר קדושות מהמזוזה!?

    אני בא ח"ו להתפלסף, אלא תורה היא וללמוד אני צריך, וכמו שאמרתי, כנראה לא אקנה כזה, ורק רציתי לדעת מה ההבדל בין זה לבית מזוזה, כאמור.

    תודה רבה.

  9. דברי חול כתוב שאסור לכתוב, אני מסופק אם לצורך חיבוב מצוה זה נקרא עדיין דברי חול. אגב טלית דומה למזוזה, המזוזה היא תשמיש קדושה והטלית היא דבר חול אלא שמטילים בה ציצית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל