לתרומות לחץ כאן

פסול עדי הקידושין – קרובים רחוקים

בס"ד
שלום רב,
בעניין כשרות עד לקידושין:
לחתן בת דודה ולה יש בעל.
לבעל יש אח.
האם אח זה יכול להיות עד קידושין של החתן?

תשובה:

שלום רב,

בן דוד נחשב שני בשני שהוא פסול לעדות. (ראה שו”ע חו”מ סי’ לג סעי’ ב’). כלומר, החתן הוא עד פסול להעיד לבת דודתו ולהיפך. בעלה של הבת דודה גם הוא פסול לחתן ולהיפך, משום שהלכה קובעת שבעל כאשתו לענין עדות, וכפי שפסק שם בשו”ע סעי’ ג’: “כל אישה שאתה פסול לה אתה פסול לבעלה שהבעל כאשתו”. אלא שיש מחלוקת האם הדין של קורבה מחמת אישות הוא פסול דאורייתא או פסול דרבנן. אלא שקרובים מצד האם בנוסף לעצם היותם גם קרובים מחמת אישות, כתב בשו”ת נודע ביהודה (תניינא סי’ קלא) שלדעת כולם אינו פסול מדאורייתא.

אולם הפסול של בעלה של הבת דודה מסתיימת בו עצמו ולא בקרובי הבעל. ראה שם סע’י ה’: “כל איש שאין אתה מעיד לו מפני שהוא בעל קרובתך, הרי אתה מעיד לשאר קרוביו, כגון בנו ואחיו. ממילא אין קשר בין קרובי הבעל של הבת דודה.

אולם לכתחילה יש הנמנעים מכל סוג קירבה שהיא. וכמו שהביא הרמ"א באבה"ע סי' קל בשם מהרי"ל לגבי עדי הגט: "דמהרי"ל היה מדקדק שהעדים לא יהיו קרובים זה לזה ולא לאיש ולא לאשה ולא לסופר שום קורבא בעולם ואפילו ריח קורבא ואפי' רביעי ברביעי או ע"י חיתונים". וכך גם הובא בסדר הגט סעי' ב'. אולם צריכים לדעת שלגבי קידושין זו לכל היותר מנהג של חומרא ולא מעיקר הדין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל